A dél-koreaiak bővítenek, a franciák leépítenek Európában

Tízezres létszámcsökkentést tervez a PSA: ahogy az autóeladásban, úgy a termelésben is szélsőséges trendek figyelhetők meg Európában, ahol az évtizedek óta jelenlévő márkákat messze meghaladó mértékben előzik meg a jóval később érkezett dél-koreaiak.

Alaposan lefaragták hátrányukat a dél-koreaiak az európai autópiacon, ahol egyre növekvő eladásaik miatt új műszakot kell bevezetniük szlovákiai gyáraikban. A Kia konszern szöuli központjának döntésére hamarosan három műszakban termelnek Zsolnán, ahol további bővítéseket is terveznek. Kia Európában gyártja a helyi piacra szánt Cee'd különböző változatait, valamint a Sportage és Venga modelleket. A növekvő kereslet miatt a dél-koreai márka 1 milliárd eurós beruházás keretében bővíti szlovákiai beszállítói hálózatát és gyárát, ahol ezernél több új munkahelyet is létesít. Az EU és EFTA országokban az ACEA adatai szerint augusztusban 26,4 százalékkal nőtt a Kia szalonok forgalma, és a márka piaci részesedése 2,2 százalékra nőtt.

A Kia egyébként Kínában és az USA-ban is bővít: a Georgia állambeli West Point-ben működő üzemében Santa Fe, Sorento és Optima modellek készülnek, a dolgozói létszámot pedig 2500-ról 3 ezerre növelték. Az 1944-ben alapított Kia Motors Corporation Korea legrégibb járműgyártó vállalata, a Hyundai-Kia Automotive Group tagjának kilenc országban található 13 gyárában évente készült 1,4 millió járművet 172 országban forgalmazzák. A Kiának 40 ezer alkalmazottja van, éves árbevétele17 milliárd amerikai dollár.

2011. első nyolc hónapjában a Hyundai 264 ezer (+10 százalék) a Kia 180 ezer (+ 4 százalék) új autót adott el az EU és EFTA piacain, a Hyundai idén 400 ezer autó, a Kia 300 ezer ezer autó értékesítésével számol, ezzel a két dél-koreai márka piaci részesedése már 5 százalék lesz. A Hyundai-Kia 2010-ben 5,74 millió autót adott el világszerte, ami 24 százalékos növekedést és a globális listán negyedik helyet jelent, a konszern 115 ezer embert foglalkoztat.

Amíg a dél-koreaiak szárnyalnak, addig a legrégebbi európai márka tízezres nagyságrendű leépítést tervez. A múlt héten a frankfurti autókiállításon a PSA elnök-vezérigazgatója, Philippe Varin még arról nyilatkozott, hogy 2014-ig biztosított egyik nagy gyáruk, az Aulnay-ban üzemelő és 3600 embert foglalkoztató telep jövője, de feltétel a gazdaságos működés, és ahogy fogalmazott, nem tudni, hogy mit hoz a jövő. Ami biztos, hogy a konszern idei nyeresége eléri az 1,8 milliárd eurót, ennek ellenére karcsúsítást tervez a PSA.

A La Tribune francia napilap és a Les Echos információja szerint költségcsökkentő program részeként tízezer munkahely megszüntetését, tehát tíz százalékos létszámleépítését tervezi a PSA Peugeot-Citroën, mely 2012. februárjában bezárja a Párizs közeli (Melun-Senart) alkatrészellátó logisztikai központját. Az ACEA adatai szerint az EU és az EFTA országokban az idei év nyolc hónapjában Peugeot autókból 620 ezer, Citroenekből 520 ezer kelt el, ami mindkét márka esetében 7 százalékos visszaesést jelent.

 

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.