Célegyenesbe értek Orbán bankvásárlási tervei
Hamarosan megállapodhat a Takarékbank kisebbségi, 38,5 százalékos részesedésének megvásárlásáról a Magyar Fejlesztési Bank (MFB) a német DZ Bankkal – tudta meg a Népszabadság. Információnk szerint a felek már megegyeztek a vételárban, amely valamivel több mint négymilliárd forint lesz. Az MFB-nek és a DZ Banknak még néhány kevésbé jelentős, az üzletet alapvetően már nem befolyásoló kérdésben kell megállapodásra jutniuk, de az ügyletre rálátó forrásunk szerint napokon belül ezeket is lezárják és bejelentik a megállapodást.
Hogy mennyire a célegyenesben vannak már a tárgyalások azt jól mutatja, a takarékszövetkezetek megkezdték a felkészülést az állami tulajdonos "fogadására". A takarékok a héten kétnapos közgyűlést tartanak, amelynek már az egyik legfontosabb feladata az új, állami tulajdonos belépése nyújtotta lehetőségek, a szövetkezetekkel szemben megfogalmazott elvárások kiértékelése, illetve az ezzel járó feladatok átbeszélése. (Orbán Viktor miniszterelnök kedden az InfoRádiónak elmondta: a takarékszektor megerősítésének első lépése a Takarékbankban való kisebbségi állami szerepvállalás.)
Varga Antal, az Országos Takarékszövetkezeti Szövetség (OTSZ) ügyvezető igazgatója ezzel kapcsolatban az MTI-nek elmondta: a takarékok előnyt remélnek az állam tulajdonosi szerepvállalásától a Takarékbankban, arra számítanak, hogy részesedhetnek az MFB holdudvarába tartozó cégek pénzforgalmából, azok a takarékokat választják majd számlavezetőül.
Az integráció (OTSZ) a tulajdonosváltástól függetlenül is jelentős változások előtt áll, amelyeknek csak egyik eleme az állam napirenden levő beszállása. Legalább ennyire fontos az új piaci kihívásoknak való megfelelés, a takarékok piaci részesedésének növelése. Ezeket a célokat segítheti az állam belépése a Takarékbankba. Ügyelni kell azonban arra, hogy a takarékszövetkezetek többségi tulajdona saját ernyőbankjukban mindenkor fennmaradjon - hangsúlyozta.
Ahhoz, hogy felkészüljenek az előttük álló feladatokra, a jelenleginél jóval szorosabb együttműködésre van szükség az üzleti és intézményvédelmi területen, valamint a központi bankban lévő tulajdonosi jogok gyakorlásának terén is - fejtette ki.
A jelenlegi öt százalék körüli piaci részesedés növelése és a hitelezés bővítése nehezen érhető el szorosabb együttműködés nélkül, ami a jelenleginél egységesebb arculattal és termékpalettával jár, és egy kölcsönösen átjárható informatikai rendszer társul majd hozzá. A függetlenséget azonban az ügyvezető szerint az együttműködés szorosabbra fűzése mellett sem lehet feladni, mert csak így őrizhető meg a hitelintézetek helyi döntéshozatalból fakadó rugalmassága és ügyfélismerete.
Az intézményvédelem erősítésére Varga Antal szerint azért van szükség, mert a bővülő tevékenység növekvő kockázatvállalással jár. Az Országos Takarékszövetkezeti Intézményvédelmi Alap (OTIVA) eszközei és forrásai is megfelelőek ahhoz, hogy a jelenlegi aktivitási szint és tagság mellett biztosítsa a szektor stabilitását. Amennyiben azonban szabályozói oldalról kötelezővé tennék valamennyi Magyarországon működő takarékszövetkezet számára az intézményvédelmi tagságot - ezt az OTSZ az elmúlt években többször szorgalmazta -, s újabb takarékok csatlakoznának a szektor legnagyobb intézményvédelmi alapjához, biztosítani kellene az OTIVA számára az ehhez szükséges forrásokat is.
A takarékbanki tulajdonosi jogok gyakorlása terén a többségi részesedés megőrzése miatt van szükség a korábbinál szorosabb egyeztetésre - ismertette Varga Antal. Ennek keretében érdemes rögzíteni, hogyan viszonyuljanak az integrált takarékok egy esetleges Takarékbank-tőkeemelésben való részvételhez, a szavazati jogokhoz, illetve a Takarékbank mindenkori tulajdonosi szerkezetének kialakításához.
A takarékok számára egyébként jól indult az idei év, 25 százalékkal javult az integrációhoz tartozó szövetkezetek adózott nyeresége az első negyedévben az egy évvel korábbihoz képest, és megközelítette a hárommilliárd forintot. Az eredménynek köszönhetően az integrált szövetkezetek saját tőkéje is nőtt az első negyedévben, az egy évvel korábbi 109 milliárdról közel 116 milliárd forintra. Ennek megfelelően javult a tőkemegfelelési mutató is, amelynek átlaga - az integráció stabilitását tanúsítva - 19 százalék.
Az integrációhoz tartozó takarékszövetkezetek mérlegfőösszege az első negyedévben 2,5 százalékkal bővült az előző év hasonló időszakához képest, az összesített mérlegfőösszeg március végén 1423,5 milliárd forint volt. A hitelezés jóval nagyobb ütemben bővült, mint a betétgyűjtés, amiben jelentős szerepe volt a végtörlesztéshez nyújtott forinthiteleknek. A takarékok forrásellátottsága továbbra is kiemelkedő. Míg a nettó hitelállomány 10,4 százalékos bővülés után mintegy 625 milliárd forintot tett ki március végén, a betétállomány, amely 2,15 százalékkal gyarapodott, ennek majdnem a duplájára, 1192 milliárd forintra rúgott.
Varga Antal kiemelte: a takarékoknak szektorszinten továbbra is 500 milliárd forintnyi szabad likviditásuk van, amelyet állampapírban tartanak, de megfelelő hitelezési cél esetén mozgósítani lehet. Arra, hogy korábbi felvetések szerint a takarékszövetkezeteknek állami tőkejuttatásra volna szükségük, mert a tőkeproblémák miatt csak forrásaik felét tudják kihelyezni hitelként, kifejtette: a jelenlegi aktivitási szint fenntartásához átlagosan elegendő tőke áll a takarékok rendelkezésére, sőt nagy többségük túltőkésített. Egyeseknek azonban valóban szükségük lehet az aktivitás érdemi növeléséhez többlettőkére. A hitel/betét arányban az országos átlag 50 százalék körül van, de egyeseknél már 75 százalékos ez az arány, ami feszített hitelezésre utal.
Ahhoz azonban, hogy a hitelezés felpörögjön, először a gazdaságnak kell beindulnia, hogy legyen igény a hitelekre. A hitelezés bővülését nem a takarékok tőkehelyzete, hitelezési képessége vagy készsége, hanem a gyenge hitelkereslet akadályozza. Aki nem tudja értékesíteni a termékeit, szolgáltatásait, nyilvánvalóan nem vesz fel hitelt - mutatott rá.