A cégvezetők vagyonrészek eladásával tömik be a lyukakat

A fokozott készpénzszükséglet miatt a vállalatok jelentős hányada vállalatrészek eladásában gondolkozik – derül ki az Ernst & Young legfrissebb felméréséből.

A zsúfolt eladói piac és a szűkös időkeretek miatt azonban a megszokott tranzakciós normák már nem alkalmazhatóak. Az eladói oldalról kreatívabb megoldásokra, gondosabb felkészülésre, határozottabb döntésekre és nagyobb fokú rugalmasságra van szükség.

A nehéz gazdasági helyzet következtében a cégeknek most elsősorban likviditásra van szükségük a saját mérlegük megerősítésére, az esetleges akvizíciók finanszírozása vagy a tartozások kiegyenlítése érdekében. Az Ernst & Young “Értékteremtés a vevői piacon” című globális felmérése szerint ennek biztosítására a megkérdezett vállalatok több mint fele (53 százalék) gondolkozik a közeljövőben vállalatrészei eladásában.

A 360 nagyvállalat felsővezetőjének részvételével készült jelentés szerint a válaszadók majdnem fele (48 százalék) vállalatrészei eladása során nem hagyományos struktúrákban is hajlandó gondolkozni, hiszen az egyösszegű készpénzes kifizetés nehezen valósítható meg a jelen gazdasági körülmények között.

A felmérés szerint a készpénzzel rendelkező vevőknek most lehetősége van olyan üzletekre is szert tenni, amik nyugodt gazdasági körülmények között nem lennének elérhetőek.
„Egyértelműen a vevő van most előnyben, az ő elvárásaira kell az eladói oldalnak maximálisan fókuszálnia. A sikeres tranzakcióhoz azonban szorosabb együttműködésre és rugalmasságra van szükség vevői és eladói oldalról egyaránt.” – tette hozzá Dezse Margaret, az Ernst & Young Tranzakciós Tanácsadási részlegének vezetője.

A megkérdezett vállalatok csupán 36 százalékánál zárult elképzeléseinek megfelelően a legutóbbi tranzakció, és 62 százalékuk szerint a jelen helyzetben a szűkös időkeret a legnagyobb gátja egy sikeres üzletre való felkészülésnek. Majdnem kétharmaduk előzetes tapasztalatai szerint legalább hat hónap felkészülésre van szükség egy sikeres üzlet véghezviteléhez – ez a keret azonban a mai gazdasági helyzetben sokszor nem áll rendelkezésre.

„Egy potenciális vállalatrész-eladást minden esetben részletesen és alaposan meg kell tervezni. A jelenlegi gazdasági helyzetben különösképp fontos a megfelelő felkészülési idő biztosítása, hiszen a pénzügyi válság most rengeteg céget késztethet sürgős, felgyorsított tranzakciókra. Ezenfelül, a megfelelő felkészülés egy esélyt ad arra, hogy a legjobb eladási árat elérjük. Így az eladói oldalról kulcsfontosságú a megalapozott információkra épülő, proaktív felkészülés az effajta tranzakciókra.” – tette hozzá Tüske Balázs az Ernst & Young Tranzakció Támogatási csoport vezetője.

A felmérés szerint a szűkös időkeretek között eladásra kényszerülő cégeknek el kell fogadniuk, hogy a megfelelő felkészülés hiányában valószínűleg alacsonyabb értéket tudnak majd biztosítani vállalatrészeikért.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.