A bécsi repteret reklámozza a minisztérium, de Pestre építene gyorsvasutat

A fejlesztési minisztérium hivatalos közleménye a bécsi repteret méltatja. De akkor miért építtetnénk gyorsvasutat a kínaiakkal a Liszt Ferencre?

A bécsi repülőtér szolgáltatásait méltatja egy sajtóközlemény a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium honlapján. 

– A Flughafen Wien-Schwechat (VIE) Bécs és egyben a régió legnagyobb utasforgalmú nemzetközi repülőtere. Innen számos olyan célállomás közvetlenül elérhető, amelyre Magyarországról jelenleg nem indítanak járatot a légitársaságok. Érdemes a Bécsből induló repülőjáratokhoz is vonattal utazni, így elkerülhetők a parkolási költségek, és útközben nyugodtan lehet pihenni vagy akár dolgozni – írja a néhány napja már a MÁV által is kiadott közlemény, amely a vasúti összeköttetést is népszerűsíti Budapest és Bécs reptere között. Kiemelik azt is: már négy óra alatt el lehet jutni a magyar fővárosból a schwechati reptérre. 

Arról érdeklődtünk a minisztériumnál, milyen speciális partnerség keretében népszerűsítik a bécsi repteret. Amint válasz érkezik, azonnal közöljük. Egyelőre telefonon sikerült elérnünk a tárca sajtófőnökét, aki annyit mondott: az érintett közleményben olvasható mondatok a tényközlés szintjén maradtak, semmilyen módon nem kívánták reklámozni a bécsi légikikötőt. Az ugyanakkor jó ügy, hogy több vonatjárattal lehet eljutni Schwechatra, s mivel sokan utaznak onnan, ez jó ügy.

A tárca később írásban tájékoztatta lapunkat arról, hogy ők a MÁV-START Zrt. közleményét tették közzé a kormányzati honlapon is. – Az így szélesebb körhöz eljutó tájékoztatás a magyar személyszállító vasúttársaság emelt színvonalú szolgáltatását és a kapcsolódó kedvezményeket ismerteti. A szaktárca és a vállalat is ahhoz igyekszik hozzájárulni, hogy a Magyarországról induló, a szomszédos fővárosban repülőre szálló utasok közül mind többen vonaton, és ne gépkocsin jussanak el Ausztriába – írja az NFM lapunknak küldött válaszában. 

Arról is érdeklődtünk, hogy mit tesz a tárca azért, hogy a ferihegyi Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérről elérhető járatkínálat bővüljön, s ha a bécsi reptér ennyivel jobb, akkor a kormányzat miért kíván gyorsvasutat építeni a budapesti repülőtérre, bevonva ebbe kínai befektetőket, vagy kínai hitelezőket?  

– A budapesti légiforgalomban jelentkező időleges kiesés döntő hányadát a jelenlegi és folyamatosan jelentkező új piaci szereplők által nagy számban indított járatok pótolják. Magyarország elérhetősége egyes, idegenforgalmi szempontból meghatározó küldő- vagy célországokból javult az elmúlt időszakban. A kiterjedt regionális hálózaton repülő Malév Budapesten átszálló utasainak hiánya csak hosszabb távon enyhíthető. A tárca folyamatos kapcsolatban áll a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőteret üzemeltető Budapest Airport Zrt. menedzsmentjével a légi utasforgalomban jelentkező változások lehető leghatékonyabb kezelése érdekében – írta a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium. 

Tény: a Malév leállását követően igen sok város immár csak átszállással érhető el Budapestről, s az is: budapesti járat híján nagyon sokan utaznak közvetlenül Bécsből, vagy bécsi átszállással. A MÁV természetes módon igyekszik utasokat csábítani ebből az utazóközönségből, ugyanakkor felmerül a kérdés: nem tehetett volna a kormányzat és a szakminisztérium azért, hogy ezek az utasok közvetlenül Budapestről repülhessenek? Ez különösen annak ismeretében érdekes, hogy nem a Malév megmentése lett volna az egyetlen dolog, amit a tárca megtehetett volna a közvetlen járatok számának növeléséért, vagy legalábbis azok megmaradásáért. 

A Wizz Air például már a Malév csődjének a napján jelezte: jó néhány EU-n kívüli célállomásra repülne, így például Moszkvába, Tel-Avivba, Isztambulba. Ennek ellenére az érintett útvonalakra magyar részről még nem jelölt ki légitársaságot a kormányzat. Igaz, a másik ország jogán repülnek a nemzeti légitársaságok. 

A minisztérium a korlátozott repülési jogokat tartalmazó kétoldalú megállapodások módosítását kezdeményezte a partnerországoknál. E tárgyalásokon is a lehetőségek fokozatos bővítésére törekszik. A kiosztási eljárással kapcsolatos feladatok ellátásáért felelős légiközlekedési hatóság egyes viszonylatokra várhatóan még ebben a félévben kiírja a pályázatokat – közölte a minisztréium, hozzátéve: a 2012-es nyári menetrend első, június végéig tartó felére minden igénylő, a másik fél részéről kijelölt légitársaság megkapta az engedélyt. Az engedélyek meghosszabbításának, ismételt kiadásának lehetősége a nyári menetrendi időszak további szakaszára a későbbiekben vizsgálható.

Az is kérdés, hogy mit profitál a bécsi reptér a Malév bedőléséből (a szakértői becslések szerint nagyon is sokat)? Azt már tudjuk, hogy milyen nehéz helyzetbe hozta ez a Budapest Aiportot: eddig több, mint 250 embert bocsátottak el, s ideiglenesen bezárják a reptéri egyes terminált is. Felmerül azonban a kérdés: a magyar szaktárca mit tesz azért, hogy mérsékelje e negatív hatásokat?

A bécsi reptér sokat nyert a Malév bedőlésén
People enjoy lunch in a restaurant at Vienna International Airport in Vienna January 19, 2012. Vienna International Airport recorded an increment in passenger numbers of 7.2 percent more than 21 million passengers in the year 2011. REUTERS/Herwig Prammer (AUSTRIA - Tags: BUSINESS EMPLOYMENT TRANSPORT)
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.