A tervezettnél nagyobbat „lép” a Graboplast
A beruházásokat a bejelentés szerint 2017 végéig hajtják végre. Jancsó Péter szerint a fejlesztésekre azért van szükség, mert a speciális padlók piacán egyébként igen jó helyzetben lévő Graboplast pozícióit tovább tudja javítani. A beruházások révén összesen 120 új munkahelyet hoz létre a vállalat. A cégvezető szerint a program végére a Graboplast Európa meghatározó speciális padlógyártója lesz.
A tavaly 17,5 milliárd forintos árbevételt elérő cég a tatabányai beruházást egy 2013-ben elnyert GOP program keretében uniós támogatással tervezte megvalósítani. Az azóta eltelt időben a kutatásaik azt mutatták, hogy egy nagyobb beruházással a ráfordításánál sokkal komolyabb arányban tudnák növelni a piaci erejüket. (Idő közben tavaly év végén Portfolion kockázati tőketársaság csoportja is beszállt a vállalatba, amelynek részesedése 16 százalék.) A növekedési tervek érdekében a Graboplast a kormánnyal folytatott tárgyalások során abban állapodott meg, hogy a GOP helyett az EKD mentén kibővített támogatási kerettel valósítja meg a fejlesztéseket. Kérdésünkre a társaság részéről kifejtették, hogy a 8,7 milliárd forintból így fennmaradó 5,7 milliárdot saját erőből és banki hitelekből finanszírozzák. Hozzátették: az már korábban, a kockázati tőketársaság megjelenésével eldőlt, hogy a Graboplast nem jelenik meg újra a tőzsdén, vagyis a fejlesztésekhez szükséges források megszerzésére nem ezt a megoldást választják.
Mindez azért említésre méltó, mert a győri vállalat tavaly nyáron beszélt először átfogó fejlesztési elképzeléseinek részleteiről. Azt jelezték, hogy az akkor még hatmilliárdos bővítési elképzeléseikhez befektetőktől szereznének pénzt. Megjegyezték, hogy ennek keretében az tőzsdén való újra megjelenést is átgondolják.
Szijjártó Péter a megállapodás kapcsán kifejtette, hogy a Graboplast fejlesztéseinek már most látszanak az eredményei, miután a tervek szerint a vállalat 2000 orosz iskolához szállít majd padlózatot, míg Dél-Afrikában 3600 vasúti kocsi padlóburkolatát biztosítják majd magyar üzemekből. Ezzel kapcsolatosan Jancsó Péter megjegyezte, hogy társaságuk ma már a világ egyik legnagyobb busz- és vonatpadlógyártója. Többi között a riói metrókocsik padlója, de a szocsi olimpián szolgálatot teljesítő buszok hasonló alkatrésze is Graboplast-termék volt.