A Scania fityiszt mutat a VW-nek

A svéd Scania AB igazgatósága nem ajánlja kisrészvényeseinek, hogy elfogadják a Volkswagen-csoport 6,7 milliárd eurós összértékű vételi ajánlatát. Indoklásuk szerint az ajánlat eleve rendkívül alacsony, emellett elfogadásából az is következik, hogy a kamiongyártó – miután teljes egészében a VW-csoport befolyása alá kerülne – elveszítené egyedülálló vállalati kultúráját, hagyományos dolgozóközpontú irányítási rendszerére pedig az enyészet várna.

A kisrészvényesek érdekeit képviselő svéd szervezet egyelőre annyit közölt, hogy alaposan mérlegelni fogja az eladás mellett és ellene szóló érveket, mielőtt végső döntését meghozná. Elnökük, Carl Rosen azt azért elárulta, hogy a VW-nek minden bizonnyal attraktívabb ajánlattal kell előállnia ahhoz, hogy megnyerjék a részvényeseket –írja a Bloomberg. A VW február 21-én jelentette be hivatalosan, hogy a birtokában még nem lévő valamennyi Scania-részvényt felvásárolja, ezzel százszázalékos tulajdonába kerülne a cég. Az akkori záróárfolyamhoz képest 36 százalékkal volt magasabb a részvényenkénti 200 koronás ajánlat.

A kisrészvényesek április 25-ig dönthetik el, hogy élnek-e a felkínált lehetőséggel. A VW számára kulcskérdés az összes Scania-részvény besöprése, mert a MAN márkát birtokló wolfsburgiak fel szeretnének zárkózni a kamionpiacot vezető Daimlerhez, illetve maguk mögé szeretnék utasítani a jelenlegi második svéd Volvót. A Daimler tavaly 484,2 ezer járművet adott el, szemben a Volvo 200,2 ezrével és a statisztikában még külön szereplő MAN–Scania páros 220,8 ezres együttes felhozatalával.

A Svenska Dagbladet svéd napilap úgy értesült, hogy a VW-csoport nem szándékozik megemelni az ajánlatát, azt gálánsnak és reálisnak tartja. A VW és a müncheni MAN együtt a Scania 62,6 százalékát birtokolja, és a szavazó részvények 89 százaléka tartozik hozzájuk. A svéd törvények szerint azonban a VW-részvénycsomagjának 90 százalékosra kell előbb híznia ahhoz, hogy a maradék részvényre kötelező ajánlatot tehessen, majd kivezethesse a svéd vállalat papírjait a stockholmi tőzsdéről. Addig karosszékből szemlélhetik a svéd kisrészvényesek a német gigász erőfeszítéseit. A dolgozók náluk is idegesebbek, bár a VW megígérte nekik, hogy nem lesznek elbocsátások és a cég székhelye is Svédországban marad.

A VW egyelőre csak 200millió eurós költségcsökkentést tudott elérni a MAN és a Scania megszerzése révén, ez meglehetősen messze esik a 650 millió eurós célkitűzéstől. A kisteherautókat is gyártó VW számára kiemelt fontosságú, hogy a technológiák összefésülésével mindhárom márka modelljeit közös alapokra helyezzék, a meghajtás, az alaplemez, a vezetőfülke és az elektronika egységesítésével.

Bérelőny a lengyeleknél

A Volkswagen Crafrer kisteherautó lengyelországi gyártásába 1,11 milliárd eurót invesztál a Volkswagen-csoport. A németek a Varsótól keletre eső Wrzesnia városában vadonatúj gyárat építenek erre a célra, amely 2016-os átadását követően 2300 főt foglalkoztat majd. A fő szempont, ami a lengyelek mellett szólt, az az ottani és a német munkabérek közötti hatszoros különbség. Egy lengyel dolgozó foglalkoztatása ugyanis csupán 7,5 eurós költséggel jár munkaóránként. A VW Craftert egy több évvel ezelőtt megkötött együttműködési szerződés értelmében jelenleg a Mercedes Sprinterrel közösen gyártják Ludwigsfeldében és Düsseldorfban, évi 150 ezer darabos mennyiségben. A VW kisteherautói közül a T5-ös Hannoverben, a Caddy pedig Poznanban készül.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.