A rezsiszörny visszavág

A bíróság jogerősen új eljárásra kötelezte a fogyasztóvédelmi hatóságot a dunakeszi és a váci távhőcégek számlaképe kapcsán – tudtuk meg. A Pest Megyei Kormányhivatal Fogyasztóvédelmi Felügyelősége tavaly augusztusban négy önkormányzati távhőcéget marasztalt el számlaképük hiányosságaira hivatkozva.

Tarnai Richárd, a kormányhivatalt vezető KDNP-képviselő Németh Szilárd fideszes rezsibiztossal ezt egy győzelemittas sajtótájékoztatóján bejelentve meg is nevezte az érintett cégek közül Budaörsöt, Százhalombattát és Vácot. A gondot minden esetben a kormánydöntéseknek köszönhető megtakarítások nem elvárt formájú feltüntetése okozta. Budaörs nem bruttóban, hanem nettó ár plusz áfában, Százhalombatta az összevontan számlázott szemétdíjjal, Vác és – a képviselők által nem említett – Dunakeszi pedig a felmelegített meleg víz díjával együtt írta a számlára a megtakarításokat (utóbbinál kifogásolták a sárga helyett a szürke árnyalatos háttérszínt is).

Az akkori, Németh Szilárd jegyezte szabályok értelmében ilyenkor a felügyelőségnek mindennemű mérlegelés nélkül, „hibás” számlánként tízezer forint kötbért kell fizetnie a fogyasztó felé. Százhalombatta esetében 130 millió, Budaörsön 101 millió, Dunakeszin 78 millió, Vácon pedig 59 millió fizetnivalót állapítottak meg. Ez szinte az összes társaság költségvetését ellehetetlenítette volna, a tulajdonos önkormányzatok tőkepótlása nélkül veszélyeztetve akár a fűtést is. A cégek fellebbeztek, és noha Vácon a másodfokon eljáró Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) tévedésük miatt megfelezte a kötbért, valamennyi határozatot helybenhagyta. Százhalombatta ezután kifizette fogyasztóinak a 130 millió forintot. Talán hiba volt. A bíróság áprilisban Budaörsöt mentesítette a kötbérfizetés alól; igaz, az NFH felülvizsgálatot helyezett kilátásba.

A bíróságok Dunakeszire és Vácra vonatkozó, nagyjából egybehangzó minapi döntése értelmében, úgy tudjuk, azt az érvelést fogadták el, hogy a (Németh Szilárd megfogalmazta) számlakép-előírások nem voltak olyan pontosak, mint ahogy a bírságok szóltak. A távhőcégek bizonyosan nem vétettek súlyosan a fogyasztók tájékozódási joga ellen, hisz sem a kiszámlázott összegekben, sem a feltüntetett számokban nem tévedtek. Más formai hibákat is felróttak a hatóságnak. Korábbi elemzések szerint a már most nonprofitalapú dunakeszi távhőcég önkormányzati támogatás híján bizonyosan nem tudott volna fizetni. Értesülésünk szerint – amit a maga részéről Rakonczai Róbert, a Váci Távhő Kft. ügyvezetője is megerősített – a nyertesek a büntetést aránytalannak nevező indoklás alapján úgy vélik, a hatóságnak az új eljárást a jelenlegi, enyhébb kötbérrel fenyegető szabályok szerint kell lefolytatnia.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.