A magyar fogyasztók a legpesszimistábbak Európában
Európa szerte javult a fogyasztók gazdasági közérzete és nőtt a vásárlási hajlandóságuk, ami 2008-hoz képest trendfordulót jelent – hangzott el a Cetelem fogyasztói felméréséről szóló sajtótájékoztatóján.
Az európai trendhez hasonlóan a hazai várakozások is javultak, ám ezzel együtt is a magyar fogyasztóknak a legrosszabb a közérzete a kontinensen.
A Cetelem tizenöt éve minden évben országonként ötszáz fogyasztót kérdez meg saját illetve a gazdaságuk kilátásairól. A egytől tízig terjedő skálán 2014-re a fogyasztók uniós átlagban 3,9 pontot adtak a gazdaságuk helyzetére. Ezen belül a németek a leginkább bizakodóbbak 6,3-as értékkel, míg a magyarok a legpesszimistábbak 3,4 ponttal.
A környező országok vásárlói is optimistábbak nálunk, így Szlovákiában 3,6, Lengyelországban 3,9 míg Romániában egyenesen négy pontra értékelték a közérzetüket a vásárlók.
A sereghajtó magyar 3,4 pontos bizalmi index így is 30 százalékos javulást jelent 2013-hoz képest, ami a legnagyobb Európában – hangsúlyozta Lukácsi Zoltán Cetelem marketing igazgatója. Arra is felhívta a figyelmet: Európa-szerte jellemző, hogy a fogyasztók saját illetve családuk helyzetét pozitívabban látják, mint a gazdaságukét.
Ennek megfelelően erősebben nőtt a fogyasztási szándék: EU-átlagban 10-ből négy vásárló számol azzal, hogy az idén már többet szeretne költeni. Magyarországon az unióshoz hasonló, 38 százalékos ez az arány.
Ugyanakkor lényeges különbség figyelhető meg kelet és a nyugat fogyasztása között: míg nyugaton szabadidőre, utazásra költenének a vásárlók, addig keleten inkább bútorra, háztartási eszközökre, lakásfelújításra. Magyarországon is főképpen a bútorra, háztartási gépre, lakásfelújításra.
Felpörgő áruhitelszektor
Az elmúlt években a személyi hitelezési piac ütemesen csökkent, majd 2012-ben elérte a mélypontot. 2013 volt az első év, amikor nőtt a kihelyezett hitelállomány a korábbi 80 miliárdról 2013-ra 89,1 -re, majd 2014-re 103-ra.
A Cetelem az idén már 40 százalékkal több személyi hitelt helyezett ki, mint az elmúlt év azonos időszakában – mondta el Lukácsi. Szerinte az áruhitelszektor megerősödése is azt mutatja, hogy a magyar bankrendszer támogatni kívánja a hazai gazdaság bővülését.
A Cetelem úgy becsüli: az idén összességében 103 milliárd forintnyi személyi hitelt helyezhetnek ki a bankok és pénzintézetek, ami 15 százalékos nöüvekedést jelent majd 2013-hoz képest.
Okostelefonnagyhatalom
A személyi hitelek kihelyezésében is egyre jelentősebb az online csatorna szerepe: a Cetelemnél 2014-re duplájára nőtt az online beadott hiteligénylések száma.
Míg tavaly a teljes hitelállományon belül 5,5 százalék volt az e-hitelek aránya, addig az idei első negyedév az összes kihelyezett hitelének negyedét az ügyfelek interneten igényelték.
Magyar sajátosság, hogy nálunk az EU-átlagnál jóval kisebb a laptopok és nagyobb a hagyományosabb desktopok aránya. Ugyanakkor az itteni netezők arányaiban jóval több okostelefont használnak, mint az uniós sorstársaik, így kint az internetes vásárlók 42 százaléka, míg itt 48 százaléka okostelefonról pötyögi be a rendelését.