A kormány durván növeli az idei kiadásokat is

A környezetvédelmi kiadások 80 ­százalékkal, 171 milliárd forinttal emelkednek jövőre az ideihez képest – de valójában a közlekedési ágazat lesz a jövő évi költségvetés legnagyobb nyertese. Mindez azonban az uniós támogatások növekedése miatt van így: a környezetvédelmi költségvetés növekedéséből 135 milliárd forintot ez tesz ki, miközben a kormányzat 2-2 milliárd forinttal többet adna a Gazdaság Zöldítési Rendszerre (GZR) és a Zöldgazdaság Finanszírozási Rendszerre (ZFR) is: mindkettő a hazai szén-dioxid-kvóta értékesítéséből származó bevételeket osztja szét, a pénzek egyrészt kutatás-fejlesztést (GZR), másrészt olyan lakossági programokat finanszíroznak, mint a kazáncsere (ZFR).

Forintban számolva a legnagyobb nyertes a közlekedési ágazat: az ide jutó 454 milliárdos többlet jelentős része (280 milliárd forint) szintén a növekvő uniós forráslehívás következménye. A területre azonban a magyar kormány is áldoz: a kiemelt közúti projektekre – vagyis Orbán Viktor azon ígéretének teljesítésére, hogy minden megyeszékhelyhez vezessen gyorsforgalmi út – az idei 160 milliárd után 280 milliárd forintot fordít a büdzsé. A fejlesztések máshol is folytatódnak: a budai Várat érintő beruházásokra 50 milliárd forint jut, ebből 5,7 milliárd a miniszterelnöki rezidencia, a karmelita kolostor korszerűsítésére jut. Az egészségügyre 167 milliárd forinttal lesz több jövőre – ennek nagy része az összevont szakellátásnál, valamint a béreknél jelenik meg, a gyógyító-megelőző kassza dologi kiadásait növelik még 13 milliárd forinttal.

Az idei költségvetésben is változások jönnek – tájékoztatott kora este a nemzetgazdasági tárca. A kormány 500 milliárd forinttal növeli a kiadásokat az idei büdzsé módosításával, ám a hiánycél nem változik. Az oktatásra például 107, a Modern Városok Programra (például útépítése), valamint az otthonteremtésre 50-50 milliárd forinttal jut majd több a közlemény szerint.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.