A hallgatás nem beleegyezés
Elsősorban az internetes kereskedelem és a termékbemutatók esetében ír elő szigorúbb feltételeket a fogyasztók védelmében egy holnaptól hatályos kormányrendelet, amely többek között 8-ról 14 napra módosítja azt a határidőt, amin belül a fogyasztó a termék kézhezvételétől számítottan indoklás nélkül elállhat a vásárlástól.
A fogyasztó és a vállalkozás közötti szerződések részletes szabályairól szóló rendelet lényegének ismertetése kapcsán a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége hangsúlyozza: újdonság az is, hogy a vállalkozásoknak az eddigi 30 nap helyett 14 napon belül vissza kell utalniuk a fogyasztók által kifizetett teljes összeget, azaz nem csak a vételárat, hanem a kiszállítás költségét is.
Továbbra is a fogyasztók kötelezettsége saját költségükön visszajuttatni a terméket az elállási jog gyakorlása során, azonban ezt a költséget átvállalhatják a kereskedők, illetve termékbemutatón történt vásárlás esetében, ha az árucikk jellegénél fogva postai küldeményként nem küldhető vissza, akkor a vállalkozásnak saját költségén kell gondoskodni a termék visszaszállításáról. Reményeink szerint ezzel megszűnik az a gyakorlat, mely szerint több 10.000, akár 40.000 forintot is elkértek a vállalkozások az ilyen termékek visszaszállításáért – írják.
A 45/2014. (II.26.) Kormányrendelet révén a legfontosabb változások közé tartozik, hogy nem számíthat fel emelt díjat a vállalkozás a telefonos kapcsolattartás esetére, és nem követelhet a fogyasztótól ellenszolgáltatást, ha olyan terméket értékesít, amelyre nézve nem jött létre szerződés. A vállalkozás ajánlattétele esetén, ha a fogyasztó arra nem reagál, nem lehet vélelmezni azt, hogy hallgatólagosan elfogadta volna a fogyasztó.