Csak nem indul időben a gáz
Egyelőre a magyar szakaszt tulajdonló, nemrég a Belügyminisztérium (BM) kezelésébe került Magyar Gáz Tranzit (MGT) Zrt. és a szlovák szakaszt birtokló Eustream is látszólag ezzel ellentétesen látja a helyzetet. Az MGT szűkszavú közleménye szerint „kivitelezési problémák miatt a próbaüzemi szállítások 2015 év elején folytatódnak”. Ebből az következne, hogy az Orbán Viktor kormányfő által előszeretettel hivatkozott eredeti tervekkel ellentétben január elsején mégsem indulhat el a vezeték éles kereskedelmi üzeme. Az Eustream jóval bővebb közlése már február elejét jelöli meg a kereskedelmi üzem belátható kezdőidőpontjaként. A szlovák cég okként kizárólag a – jóval hosszabb – magyar szakaszon keletkező problémákra utal. Így közlésük szerint a szadai kompresszorállomáson műszaki problémák merültek fel, és az MGT sem kapta meg a szükséges engedélyeket a hazai közműhivataltól.
Szadai tájkép a próbaüzem előtt Reviczky Zsolt / Népszabadság |
Ráadásul húzódik a kereskedelmi igények felmérése is. Ellenben meglehetős határozottsággal leszögezik: a szlovák szakasz technikailag teljes egészében készen áll a kereskedelmi üzem beindítására. Megjegyzendő: a választások előtt Orbán Viktor szlovák kollégájával, Robert Ficóval épp Szadán adta át az akkor még próbaüzem előtt álló gázvezetékrendszert. Az eredeti ütemezés szerint a próba júliusban indult volna. Pap Géza tájékoztatása szerint az eljárás beható vizsgálatokat követően végül december 15-én indult el. Ezt követően viszont az amerikai Solar cég által szállított szadai kompresszorok többször leálltak – közölte. Az ennek nyomán elhatározott javításokat,módosításokat, tisztítási műveleteket december 21-ig elvégezték. Így az MGT tegnap sikeresen folytathatta a próbaüzemet. A vezetéken ezután kifogástalanul leszállítottak Szlovákia felé mintegy 2,5-3 millió köbméter gázt. Pap Géza ebben nem lát semmi különöset, szerinte épp erre szolgál a próbaüzem. A tapasztaltak lehetséges okait nem kívánta véleményezni.
Az összesen 111 kilométer hosszú gázvezeték Vecsést és a szlovákiai Felsőzellőt köti össze. A beruházás eredetileg a Mol tervei között szerepelt, de a cég lényeges kereskedelmi igények híján letett a tervről. Orbán Viktor viszont a kapcsot az észak–déli gázvezetékrendszer elengedhetetlen elemének nevezve az állami MVM-et bízta meg a kivitelezéssel. AzMVM végül mintegy 40 milliárd forintért bízta meg az OT Industriest a hazai szakasz kivitelezésével. Az EU közben kifogást emelt az ellen, hogy az MVM lehetséges gázkereskedőként egyszersmind a vezeték tulajdonosa is legyen. Ezért a beruházó, az MGT a BM fennhatósága alá került.
Az Orbán-kormány a szakma és az EU javaslatai ellenére a többi nagynyomású hazai vezetéket üzemeltető, Mol-tulajdonú FGSZ Zrt.-t mindvégig távol tartotta a beruházástól. Így mostantól az országban két vezetéküzemeltető lesz. Igaz, az MGT csak a magyar–szlovák szakasz felett rendelkezik majd.