Az Opel már megkapta a mentőhitel első részletét
Hosszú tárgyalások és drámai fordulatok után szombat hajnalra jött létre a megállapodás arról, hogy az európai, illetve németországi Opel "megmentője" - azaz az új befektető - a kanadai- osztrák beszállító, alkatrészgyártó cég, a Magna International lesz. A Magna nem egyedül, hanem az orosz Sberbankkal és a GAZ oroszországi autógyárral együttműködve száll be az üzletbe, miközben Németország az átmeneti időszakra, illetve az esetleges kockázatok elhárítására 1,5 milliárd eurós áthidaló hitelt biztosít. A hitel felét a német kormány adja, másik felét a négy németországi Opel-autógyárnak otthont adó négy tartomány. Két tartomány, Hessen és Észak-Rajna-Vesztfália parlamentje vasárnap már jóvá is hagyta ezt.
Az egyezmény összes részlete még nem ismeretes, de újabb és újabb információk látnak napvilágot. Így egyebek között az, hogy az amerikai anyavállalattól, a General Motorstól (GM) ugyan az Opelnek el kell válnia, a GM azonban 35 százalékkal továbbra is részvényes marad. A Magna csak 20 százalékkal rendelkezik majd, és ugyancsak 35 százalék kerül az orosz Sberbank és a GAZ birtokába. A fennmaradó 10 százalék a kereskedőké és az alkalmazottaké lesz.
A legnagyobb németországi Opel-üzem, a rüsselsheimi gyár alkalmazottai vasárnap derűlátással nyilatkoztak a megállapodásban rejlő lehetőségekről, és hasonlóan bizakodók voltak az alkalmazottak érdekeit képviselő üzemi tanács vezetői is. Arra azonban rámutattak, hogy a szanálás nem lesz zökkenőmentes, és ha üzembezárásokkal - a Magna ígérete szerint - nem is, elbocsátásokka mindenképp számolni kell.