Világszerte nőtt, itthon csökkent a Bosch létszáma
A legnagyobb autóipari beszállító, a világszerte 282 ezer embert foglalkoztató, és Magyarország legnagyobb járműipari munkaadója, a Bosch 250 fővel kevesebbet alkalmaz nálunk. A cég budapesti fejlesztési központjában, valamint egri, hatvani és miskolci gyárában jelnleg 7250 -en dolgoznak. E közben viszont világszerte 11 ezerrel nőtt alkalmazottainak száma, a Németországon kívüli fejlesztéseknek köszönhetőek.
A vállalat jelen Magyarországon szerszámokat és járműalkatrészeket gyárt: Miskolcon takarékos BMW, Daimler Start-Stop szerkezeteket, önindítók és hűtőventilátorokat, Hatvanban BMW és Mercedes műszerfalakat, Ford fedélzeti komputereket, motorvezérlő elektronikákat, szervokormányokat és xenonlámpa-vezérlőket készítenek.
Thomas E. Beyer, a csoport magyarországi képviselője lapunk kérdésére elmondta: további leépítésekre nem lesz szükség, ha nem romlik a világgazdasági helyzet, amennyiben csökken a megrendelések száma, akkor viszont igazodniuk kell a piachoz. - Nehéz év elé nézünk, ám a kedvezőtlen hatások ellenére is megtartjuk vezető pozíciónkat, és már a válság utáni időkre, és különösen a környezetbarát technológiákra koncentrálunk, ebben is hosszabb távon tervezünk Magyarországgal - jegyezte meg. Más cégekhez hasonlóan a Bosch is több együttműködésbe kezdett, például villanyautókhoz fejleszt a Samsunggal közösen Litium-ion akkumulátorokat.
A cégcsoport 45 milliárd eurós árbevétele alig maradt el az előző évitől, miközben a válság miatt Magyarországon megszakadt az eddigi folyamatos fejlődés, és a vállalat bevételei első ízben maradtak el a tervezettől: a 2008-as forgalom 1,372 milliárd euró volt a 2007-es 1,465 milliárd euróval szemben. A járműipari megrendelések visszaesése miatt a magyarországi cégek forgalma hét százalékkal csökkent.
Nehéz előrejelzésekbe bocsátkozni a 2009-es évvel kapcsoltban, talán az év végén, de inkább 2010 elején várható némi piacélénkülés. Jó lehet, hogy Kecskemétre kerül a Mercedes autógyár, hiszen ez sok alkatrész esetében is esélyt jelent a magyarországi Bosch-nak, ráadásul logisztikailag is előnyben van a cég.
A Bosch tavaly 79 millió eurót fektetett be Magyarországon, ez hárommilliós csökkenést jelent egy év alatt. Nem lankadt, sőt, 18 százalékkal nőtt a Bosch gárda újító kedve: a globális konszern csak tavaly 3850 szabadalmat nyújtott be, ebből részesedett a budapesti fejlesztési központ is. A német cég magyarországi kutatási tevékenységét néhány mérnökkel kezdte: a Budapesti Műszaki Egyetemről átigazolt tanár vezetésével 1999-ben automata sebességváltók software fejlesztésébe kezdtek, tavaly óta 120-al több, immár 430 mérnök dolgozik a Budapesti Fejlesztési Központban, ahol öt fő járműipari területen dolgoznak. Miskolcon is működik fejlesztőrészleg.
A magyarországi Bosch 2008-ban 36 millió eurót költött kutatásra és fejlesztésre, ez közel másfélszeres növekedés egy év alatt. Továbbra is együttműködik több oktatási intézménnyel, a Budapesti Műszaki Főiskolával például intelligens kisautót fejleszén dolgoznak.