Tető alatt az Opel magyar motorgyárának új csarnoka
Az Opel tavaly bejelentett 500 millió eurós beruházásának keretében Szentgotthárdon elkészült az új 30 ezer négyzetméteres üzemcsarnok, mely az új motorgyári termelő soroknak ad majd otthont. A gyárépületben a belső munkálatok folytatódnak. Az első kapavágás után január óta több mint 62 ezer köbméter földet kellett a helyszínről elszállítani, majd több mint 5 ezere tonna acélt és 9 ezer köbméter betont építettek be az új gyárépületbe. Az építkezést a német Kocks Engineering GmbH koordinálja, de a munkálatokban száznál több magyar beszállító vesz részt. Az igazi gazdasági lehetőségeket a kész gyár jelenti majd a magyar vállalkozásoknak. Naponta átlagosan 150 ember dolgozott az építkezésen, több, mint 90 százalékuk magyar.
Az új csarnok mellett, a régi gyárépületben folyik a korábbi autógyári terület felújítása, ide már meg is érkeztek – igaz még csak dobozokban – az első gépek. A felújított 31 ezer négyzetméternyi terület és az új üzemcsarnok együtt tudja majd befogadni az új motorgyár berendezéseit, a hengerfej-gyárba viszont már a nyári leállás alatt bekerültek új gépek, a bővítés azért volt szükséges, hogy a hengerfej üzem képes legyen majd az új motorgyár ellátására is.
Volker Hoff alelnök lapunknak elmondta, hogy Európában jelenleg három helyen gyárt motorokat az Opel, de a létrejövő új beruházással Szentgotthárd az Opel meghatározó motorgyártó kompetencia központja lesz, az itt készülő új motorgeneráció pedig nemcsak a legkorszerűbb technológiákat vonultatja majd fel, hanem a legkorszerűbb, legrugalmasabb gyártási technológiák alkalmazásával is készül.
A magyar kormány 20 millió euróval támogatja az új munkahelyek létesítését, jelenleg is tart a toborzás. Solt Tamás igazgató lapunknak elmondta, hogy eddig száz magasan képzett új kollégát vettek fel, és további 700 jelentkezőkre várnak. Főleg a térségben és Szentgotthárd hatvan kilométeres körzetében toboroznak. Várják még biztosítási mérnökök, magasfeszültséghez értő, karbantartó és mechatronikai szakemberek jelentkezését. Az új motorgyárnak beszállító magyar vállalkozásoknál keletkező új munkahelyek száma több ezer lesz.
A 2012. végén induló üzem a tejes felfutás után évi félmillió motor előállítására lesz képes. Az Opel 500 millió eurot invesztál Szentgotthárdon és nyolcszáz új munkahelyet teremt. Az Opelnél csak Flex – azaz Rugalmas – motorgyárként emlegetett üzemben közös gyártó berendezéseken készül majd három különböző motorcsalád. Az 1,4 literesnél kisebb, az 1,6-os közepes benzinmotorok, valamint a szintén 1,6-os dízel motorok közös vonása a hatékonyság (kis űrméretből is nagy teljesítmény), a gazdaságosság és az alacsony károsanyag-kibocsájtás. Az új motorgeneráció valamennyi tagja már megfelel az Euro 6-os normának.
1991 és 2010 között a General Motors 735 millió eurót fektetett be Szentgotthárdon, mely folyamatosan az Opel meghatározó motor- és hengerfej gyártója. Az elmúlt közel húsz évben több, mint hat és félmillió motor, valamint ötmillió hengerfej került ki a szentgotthárdi gyártósorokról. Tavaly a magyar beszállítások értéke elérte a 400 millió eurót és az új motorgyári beruházás további bővüléssel kecsegtet.