60 milliójukba került a mobilinternet-akció

Tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat miatt 60 millió forint bírságot szabott ki a Vodafone-ra a GVH. A mobilszolgáltató egyik kampányában ugyanis nem megfelelően tájékoztatta az előfizetőket.

Az Internet Basic mobilinternet-csomagról adott tájékoztatásaival tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytatott a Vodafone Magyarország Mobil Távközlési Zrt. - állapította meg a Gazdasági Versenyhivatal (GVH). A tavaly nyári akciós időszakban ugyanis a kampányban nem a csomag eredeti árát tüntették fel, hanem a már eleve akciós árat. Így az előfizetők nem a remélt ezer forintért, hanem az eredetileg négyezres csomag feléért, vagyis kétezer forintért juthattak a szolgáltatáshoz.

Kifogásolta a GVH azt is, hogy a fogyasztókat nem tájékoztatták megfelelően arról, hogy a kedvezmény csupán két hónapig érvényes. A kéthónapos akció után már négyezer forintos mobilinternet akciójában ráadásul úgynevezett fogyó kedvezmény érvényesült, vagyis a potenciálisan elérhető kedvezmény az akciós időszak előrehaladtával csökkent.

A GVH álláspontja szerint a hazai fogyasztók vitathatatlanul legjellemzőbb tulajdonsága a termékekkel kapcsolatos árérzékenység. A szolgáltatás ára tehát az egyik legfontosabb olyan tulajdonság, mely birtokában az érdeklődő dönt arról, hogy azt igénybe kívánja-e venni, így e körülmény az ügyleti döntését alapvetően és egyértelműen befolyásolja.

Ezt igazolja a GVH által 2009 áprilisában megrendelt kutatás is, mely az otthon internetezők mobilinternettel kapcsolatos ismeretei, attitűdjei és véleménye tárgyában készült. A kutatás rámutatott arra, hogy a potenciális használók szerint a szolgáltatás havidíja és a szolgáltatás megbízhatósága a legfontosabb szempont, tehát ezek nyomnak a legtöbbet a latban akkor, amikor választanak az ajánlatok közül. A kutatás kiemelte, hogy kétezer forintos áremelkedés esetén az igénybevevők 68 százaléka váltana egy olcsóbb szolgáltatási csomagra, egyharmada pedig megszüntetné a mobilinternet előfizetését.

Határozatában a GVH a jogsértés megállapítása mellett 60 millió Ft bírságot szabott ki a Vodafone-nal szemben. A kiszabott bírság összegének meghatározása során figyelembe vették - a honlap elkészítése és a szórólapok költségei kivételével - a reklámkampány költségeit, valamint a súlyosító körülmények között többek között azt, hogy a Vodafone-t az elmúlt években a versenyhivatal többször elmarasztalta.

Enyhítő körülményként értékelte a GVH a kampány viszonylag rövid ideje (ám ezt ellensúlyozza némileg annak igen intenzív volta), az előfizetők viszonylag alacsony száma mellett azt, hogy a kifogásolt magatartás egyetlen csomagra vonatkozott.

 

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.