2900 kilométeren lenne országos vasút – 4800-on meg nem

Összesen 25 vonalon, közel 3000 kilométeren lenne országos megrendelésű a vasúti személyszállítás. A fennmaradó 4800 kilométeren viszont a regionális tanácsoknak kellene megmondaniuk, hogy vonat vagy busz járjon.

A Közlekedési, Hírközlési, és Energiaügyi Minisztérium (KHEM) honlapján pénteken közzétett dokumentumok szerint az országos vonalakat tekintve az állam központilag várhatóan 2847 kilométeren határozza majd meg a szükséges vasúti szolgáltatást és menetrendet, míg a jelenleg 7700 kilométeres teljes országos vasúti hálózat fennmaradó 4853 kilométerén a még alakulóban lévő regionális tanácsok rendelhetnék meg a vasúti szolgáltatásokat.

A közösségi közlekedés átalakításáról szóló kormányhatározat szerint ősz közepére kellene megalakulniuk a regionális tanácsoknak, amelyek a helyi igények alapján döntenek majd arról, hogy milyen mértékben van szükségük vasúti szolgáltatásokra az egyes regionális vonalakon, így a tanácsokon múlhat a kevésbé gazdaságos vasútvonalak megszüntetése is.

A minisztérium honlapján található dokumentumok szerint azokat a vonalakat sorolták az országos megrendelésű vonalak közé, amelyeken jelentős a nemzetközi és a hazai forgalomban is igénybe vehető gyorsvonati és intercity közlekedés, illetve amelyek Budapest vonzáskörzetében és a Balaton környékén találhatóak. Az országos jelentőségű vasútvonalak hálózata a minisztérium adatai szerint az országos megrendelésű vonalaknál nagyobb lesz, mivel 1207 kilométer olyan stratégiailag fontos vasútvonal is hozzátartozik majd, amelynek pályafenntartása országos hatáskörű lesz.

A KHEM dokumentumai alapján az országos helyközi közösségi közlekedési szolgáltatások megrendelése a tervezett menetrendi koncepciónak megfelelően kiegészül bizonyos esetekben távolsági autóbuszos közlekedési lehetőségekkel - elsősorban a távolsági vasúti szolgáltatás kiegészítéseként vagy pótlásaként -, illetve a budapesti elővárosi autóbuszos közlekedéssel is.

A minisztérium dokumentumai között az országos és regionális vonalak meghatározásán kívül megtalálható az összes vasútvonal 2007-ben mért utasszáma is, azonban ezekre a VDSZSZ Szolidaritás pénteki közleményében úgy reagált, azok nem képezhetik hiteles alapját a közösségi közlekedés átalakításának. A szakszervezet szerint az adatokból nem derül ki semmi, nem lehet megtudni pontos és objektív adatokat, így azt sem, hogy egy utas teljes áru jegyével melyik irányba, és meddig utazott. Ennek eredményeként a VDSZSZ azt követeli a minisztériumtól, hogy az utasszámlálási adatokat tekintse semmisnek.

Mi tartozna az országos megrendelésű vasúthálózatba?

Budapest-Keleti pu. - Hegyeshalom (191,8 kilométer)
Rákosrendező - Esztergom (53,1)
Győr - Sopron (88,8)
Ágfalva határ - Sopron (7,6)
Porpác - Csorna (55,0)
Székesfehérvár - Szombathely (168,6)
Szombathely - Szentgotthárd (53,7)
Boba - Hodos (101,1)
Balatonszentgyörgy - Tapolca (34,6)
Szabadbattyán Tapolca (107,0)
Budapest-Déli pu. - Murakeresztúr (235,2)
Budapest-Kelenföld - Pécs (222,6)
Dombóvár - Gyékényes (101,6)
Pusztaszabolcs - Dunaújváros (27,0)
Murakeresztúr - Gyékényes (15,9)
Budapest-Nyugati pu. - Szob (63,8)
Rákospalota-Újpest - Vác (40,2)
Budapest-Keleti pu. - Nyíregyháza (268,4)
Felsőzsolca - Hidasnémeti (59,8)
Budapest-Nyugati pu. - Záhony (337,4)
Püspökladány - Biharkeresztes (55,4)
Rákos - Lőkösháza (219,2)
Cegléd - Szeged (117,8)
Kőbánya-Kispest - Lajosmizse (62,3)
Budapest-Ferencváros - Kelebia (159,1)

 

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.