A Porsche babérjaira hajt a Tesla
Az extravagáns ötleteiről és megoldásairól ismert Elon Musk által vezetett, elektromos autókat gyártó kaliforniai cég ötmilliárd dolláros beruházásáért négy amerikai állam versenyez: Arizona, Texas, Új-Mexikó és Nevada közül az utóbbi esélyeit tartja legjobbnak a Reno Gazette Journal. A lap szerint a Tesla mérnökei már terepszemlét is tartottak városukban. A zöldenergia elkötelezett hívének számító autógyártó számára alapkövetelmény, hogy az új üzem áramellátását döntően megújuló forrásból – nap- és szélenergiából – fedezzék, e tekintetben mind a négy állam jó eséllyel indul. Nevada és benne Reno városának esélyeit növeli, hogy a legközelebb esnek a Tesla Fremontban lévő autógyárához, és logisztikai szempontból is optimális helyszínnek számít.
A négyszáz hektáros területigényű gyár méreteit jól jellemzi, hogy kibocsátását évi félmillió lítiumionos autó akkumulátorra tervezik, azaz éppen akkorára, mint a jelenlegi globális gyártókapacitás.
Az üzem hat és fél ezer embernek ad majd munkát 2017-től. Az persze felettébb kérdéses, hogy az összes akkumulátort saját autóikba fogják-e beépíteni, hiszen a cég az idén 35 ezer elektromos autó legyártását tervezi, miközben fremonti üzemét 50 ezer darabos kapacitásúra fejleszti, s tíz éven belül akarja elérni a félmilliós darabszámot. Ezzel a Jaguar Land Rover és a Porsche szintjére érne föl. Ehhez persze a beszállítói kört is fejleszteni kell. Az akkumulátor tömeggyártása lökést adhat az értékesítésnek is, hiszen a hatalmas mennyiség miatt olcsóbbá válik az erőforrás, s ezen keresztül szélesebb tömegekhez is eljuthat a jelenleg átszámítva mintegy húszmillió forinttól elérhető elektromos autó. A cég számításai szerint már az első évben harminc százalékkal tudják mérsékelni az akkumulátorok előállítási költségét.
A Tesla osztozni szeretne a sikeren, legalábbis azokkal, akik a beruházás finanszírozásához 1,6 milliárd dollár összértékben kibocsátandó kötvényüket lejegyzik. Részben ebből a forrásból fedezik egy új, olcsóbb Tesla modell kifejlesztését is. Ennek a harmadik generációs modellnek a piacra dobását 2017-re tervezik, alapárát pedig nyolcmillió forint környékére lőtték be. Az autó egy feltöltéssel 320 kilométert tud majd megtenni.
A Tesla viszonteladók nélkül, saját hálózatán keresztül értékesíti járműveit, drága reklámokra nem is költ, a vevői elégedettség miatt egyelőre nincs is erre szüksége. Külön extraként a cég megteremtette az ingyenes autózás lehetőségét. Az Egyesült Államokban kiépített nagyfeszültségű Supercharger „áramkútjainál” a Teslák – jelenleg – ingyen szívhatják magukba az energiát. Ennél nem is kell jobb reklám.