Megszerezték a „hihetetlenül értékeset”

Tizenötmilliárd dollár értékű Facebook-részvénnyel és négymilliárd dollárnyi készpénzzel fizet a Facebook a dinamikusan fejlődő WhatsApp nevű mobilszolgáltatást kifejlesztő cégért.

Ennél nagyobb volumenű internetes felvásárlásért 2001-ig kell visszamenni, akkor a TimeWarner és az AOL 124 milliárd dolláros fúziója állított fel rekordot. A 450 milliós felhasználói táborát naponta csaknem egymillió fővel gyarapító chatszolgáltató megvásárlása Mark Zuckerberg, a közösségi oldal alapítójának és vezetőjének eddigi legnagyobb üzlete volt. A mostani ügylethez képest csupán aprópénznek számít a képmegosztó Instagram 2012-es bekebelezésekor kiadott 700 millió dollár.

A WhatsApp-nak nem lesz egyszerű dolga, több erős versenytársa is van a piacon, így a Twitter, a Kik Interactive, valamint a Snapchat, amely tavaly visszautasította a Facebook hárommilliárd dolláros felvásárlási ajánlatát.

Aki nem ismerné a WhatsAppot: egy olyan üzenetküldő alkalmazásról van szó, amely okostelefonokon, internetalapon működik, s ingyenes üzenetküldést tesz lehetővé telefonszámokra. Ám nemcsak szövegeket, hanem képeket és videókat is lehet a rendszeren keresztül továbbítani. Sokkal több mindent nem tud, abban viszont különleges, hogy két éve is már fizetős alkalmazás volt, igaz, jelképes, egy euró körüli áron lehetett letölteni. Ennek ellenére is sokan használják, noha Androidon évente kell kifizetni ezt az összeget, az iphone-osoknak viszont csak a letöltéskor.

A piacon biztosak abban is, hogy az elsőéves ingyenes „beetetés” után a WhatsApp is súlyosan megterheli majd a felhasználók pénztárcáját, s a mostani 99 cent helyett húzósabb tarifát kell majd fizetni ahhoz, hogy visszajöjjön a Facebook által kifizetett irdatlan összeg. A Facebook elsősorban konkurenciát fal, másodsorban fejlesztési irányt vesz, harmadsorban pedig hatalmas felhasználói bázist látott a startupként indult cégben – vélik szakértők. Mark Zuckerberg úgy fogalmazott: a WhatsApp jó úton van az 1 milliárdos felhasználói bázis felé, és az ilyen szolgáltatások „hihetetlenül értékesek”.

Érdekesség, hogy az ügylettel a WhatsAppot 19 milliárd dollárra értékelték fel, miközben a nála sokkal ismertebb és 241 millió aktív felhasználóval rendelkező Twitter 31,5 milliárd dollárt ér. A piac értékítélete szerint Zuckerbergék – bármennyire is szép zsákmánynak tűnik – túlárazták a WhatsAppot, erre utal, hogy a Facebook részvényárfolyama az ügylet bejelentésére 5,7 százalékot zuhant. „Elképesztő összegért vásároltak meg 450 millió hűséges felhasználót és iktattak ki egy erősödő piaci vetélytársat” – foglalta össze az üggyel kapcsolatos véleményét Paul Sweeney, a Bloomberg Industries elemzője. A WhatsApp egyik fő erénye, hogy üzenetküldő programja valamennyi mobil operációs rendszer alatt fut, vagyis az Apple iOS-, a Google Android- és a Nokia Windows-felhasználó egyaránt használni tudja, de még a BlackBerryn is alkalmazható. A BlackBerry –amely főként az amerikai és az ázsiai piacon egyben a WhatsApp egyik versenytársa saját Messenger- szolgáltatásával – máris profitált a Facebook bejelentésen, hiszen a kanadai gyártó részvényárfolyama 9 százalékot erősödött a versenytárs önállóságának elvesztése hírére.

A mostani ügylet egyébként erősen felértékeli a japán Rakuten múlt heti zsákmányát, hiszen a háromszázmillió felhasználót a soraiban tudó Viber üzenetküldő és telefonszolgáltatót mindössze kilencszázmillió dollárért szerezte meg, azaz három dollárjába volt egy felhasználó „átigazolása”, szemben a Facebook által most kifizetett 42 dolláros „egységárral”.

 

Mobilon gyorsítanak
Mobilon gyorsítanak
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.