Behálózzák az IKEA-t
A beruházás méretéről, költségeiről, illetve a nyitás várható időpontjáról nem tettek említést. Az áruháznak helyet adó telket viszont már megvették, jelenleg a hatástanulmányt készítik – valószínűleg a plázastop bizottságnak, hogy pozitív döntésük esetén a nemzetgazdasági miniszter felmentést adhasson nekik a jelenlegi szabályok alól.
A cég kommunikációs munkatársai ugyan az utóbbi dokumentumról sem árultak el részleteket, ám kétségtelen: a jelenlegi szabályok szerint az év végéig miniszteri felmentés hiányában tilos 300 négyzetméternél nagyobb áruházat nyitni. A felmentéshez a beruházónak kell hatástanulmányt készítenie és benyújtania arról, hogy a helyi épített környezetet, illetve a helyi kiskereskedelmi infrastruktúrát nem terheli túlságosan a fejlesztés.
Mint arról előzőleg beszámoltunk: az IKEA korábban már kapott egy felmentést a plázastop alól, ráadásul Soroksárhoz közel, a XX. kerületben. Arról kérdéseink ellenére az IKEA szintén nem kívánt beszámolni, hogy végül miért álltak el a 37 ezer négyzetméteres pesterzsébeti beruházás tervétől, mindössze annyit mondtak: korábban több fővárosi kerületet is megvizsgáltak.
A társaság azonban más szegmensben is terjeszkedik a magyar piacon: 2016-tól webshopot indítana. A régióban jelenleg egyedül Ausztriában üzemeltet az IKEA online boltot, ám több környező országban is zajlik a bútorkereskedelmi vállalat netes üzletének előkészítése. A vállalkozásnál úgy becsülik, hogy az online eladások nagysága elérheti majd egy hagyományos, nagy alapterületű üzlet árbevételét is, vagyis a webshop immár a „negyedik áruházuk” lenne Magyarországon.
A bizakodás érthető. Bár az elmúlt év egyáltalán nem kényeztette el az ágazat globális szereplőit, a svédek mégis növekedni tudtak. Ez különösen annak fényében figyelemre méltó, hogy a konkurensnek tekinthető barkácsláncoknál súlyos, 30–40 százalékos forgalomcsökkenést emlegettek. Mindezek árnyékában a Bricostore tavaly kivonult Magyarországról, a Praktiker német anyacége pedig csődeljárás alatt van. Az IKEA azonban itthon is szépen teljesített: tavaly 2,4 százalékkal 35 milliárd forintra növelte árbevételét, emellett a látogatószáma is emelkedett. A társaság úgy véli, a jelenlegi 21,9 százalékos piaci részesedését öt éven belül 25 százalékra tornászhatja fel.