Pályaudvar a föld alatt

Felsorolni is nehéz, Orbán Viktor kormánya mi mindent akart eddig kínai hitelből megépíteni, felújítani vagy legalább megmenteni. A pekingi tárgyalásokat, szándéknyilatkozat-aláírásokat, gyakran százmilliárd forintokban mérhető bejelentéseket összeszámolni is nehéz, a kézzelfogható eredmények mégis hiányoznak. Pedig az ígérgetéscunami már három éve tart.

Az első hullámon még Fellegi Tamás lovagolt. A posztjától időközben megvált fejlesztési miniszter a China Daily európai kiadásának adott korabeli interjújában arról beszélt, a China Railway Construction Corporation (CRCC) közreműködésével olyan hiánypótló fejlesztésekre kerítenének sort, mint a Budapest belvárosát a Liszt Ferenc repülőtérrel összekapcsoló gyorsvasút kiépítése 40-50 milliárd forint értékben. Emellett azt is lehetett hallani, a Magyarországnak jutó 3-4 milliárd dollárra, 600-700 milliárd forintra taksált távol-keleti hitelből a MÁV pályahálózatát, biztosítóberendezéseit, állomásait korszerűsítenék. És ha ez nem lenne elég, a magyar kormány minisztere mellékesen a Malév megmentését is a kínai befektetőkre bízta volna. Az eredmények jól láthatók: a ferihegyi gyorsvasút építésének 2013-ra ígért pályáztatása máig várat magára, a 2015-re várt átadás így igazi tündérmese. Ráadásul kínai pénzből egy méter vasutat sem építettek át hazánkban, a Malév pedig megszűnt. Amin az sem változtat, hogy 2011-ben néhány percre úgy tűnhetett, az ígéreteket akár komolyan is vehetnénk. Hiszen Wen Jiabao (Ven Csia-pao) kínai miniszterelnök Budapestre látogatott.

Érkezését komoly várakozások előzték meg. Szombathely környékén például biztosra vették, hogy a város szomszédságában hatalmas kínai légicargobázis létesül, miután Vát és Porpác térségét a Shanghai Construction Group „már régen kiszemelte” a célra. A százmilliárd forintot meghaladó összegű beruházás révén olyan átrakóterminálnak kellett volna kinőnie a földből, ahol a Kínából érkező repülőgépekről az Európai Unió határain belül rakják teherautókra, vonatokra a különféle szállítmányokat. És ahol kezdetnek mondjuk évi 250 ezer utas is megfordulhat. A lelkesedést azonban lehűtötte, amikor kiderült, hogy a magyar és a kínai kormányfő tárgyalásain a repülőtér szóba sem került.

Vasutaskörökben mesélték: a kínai miniszterelnökkel Budapesten vendégeskedő különféle szakértők városnézéssel egybekötött szakmai túrán vették számba, mi mindenre lehetne pénzt költeni a magyar fővárosban. A kormányzattól kapott itinert követve tanulmányozták, milyen lenne, ha a Keleti, a Déli és a Nyugati pályaudvart bezárnák, és egyetlen hatalmas, lehetőleg föld alatti terminálra irányítanának minden, a fővárosba érkező vagy innen induló vonatot. A kínai delegáció körében a terv állítólag osztatlan sikert aratott: a vacsoránál magyarok és vendégeik együtt mulattak rajta.

De jöttek újabb projektek is. A kormány elsőre a Budapestet délről elkerülő V0 jelű vasútvonal nyolcvanas években készült tervét porolta le. Szijjártó Péter külgazdasági államtitkár egy éve jelentette be, hogy a 360 milliárd forintos beruházás megvalósításáról a kormány döntött. Dávid Ilona, a MÁV és Jüan Li, a China Civil Engineering Construction Corporation (CCECC) elnök-vezérigazgatója pedig a 113 kilométeres vasút kialakításának szándéknyilatkozatát is aláírta. A pályájának 2017-re el kellene készülnie, de az „első kapavágásoknak” nyomuk sincs.

A kormány semmit sem bíz a véletlenre. Orbán november végén belecsapott Li Keqiang (Li Ko-csiang) kínai és Ivica Dacsics szerb kormányfő tenyerébe a bukaresti KKE–Kína csúcstalálkozón, mondván: 2015-ben belevágnak a Budapest–Belgrád-vasútvonal felújításába. Méghozzá a kínaiak 2,89 milliárd dollárnyi hiteléből, aminek elköltése után a 374 kilométernyi vasútvonal korszerűsítésre váró 334 kilométerén óránként 160 kilométeres sebességgel zakatolhatnak a teher- és személyszállító vonatok.

Ivica Dacsics szerb, Li Keqiang kínai és Orbán Viktor kormányfő tavaly Bukarestben. Táncba viszik egymást?
Ivica Dacsics szerb, Li Keqiang kínai és Orbán Viktor kormányfő tavaly Bukarestben. Táncba viszik egymást?
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.