Nincs még terv az atomautókra

A magyar járműgyártók nem tudnak olyan nagy ívű elektromosautó-fejlesztési tervről, mely a paksi atomerőmű új blokkjainak termelését lenne hivatott felszívni.

„Erre utaltam” – válaszolta Orbán Viktor kormányfő arra a kérdésre, zajlik-e tárgyalás autógyártókkal elektromos járművek gyártásáról a paksi kapacitásbővítés kapcsán. A hatezermilliárd forintos beruházás esetében nemcsak az a fontos kérdés, hogy ki építi és a pénzt miből teremtjük elő, de az is felmerül, hogy mire lehet használni az új blokkokban termelt áramot. Az áram nem (pontosabban nagyon nehezen) tárolható, minden ezredmásodpercben annyit kell termelni, amennyit a fogyasztók akkor épp igényelnek. Egy atomerőmű viszont kevésbé szabályozható, termelése nem húzható fel-le a pillanatnyi igényeknek megfelelően. A 2000 megawattos (MW) paksi blokkoknál a probléma kevéssé merül fel, mert az ország összfogyasztása éjjel sem csökken 3000 MW alá.

Elektromos Audi még 2010-ből. Makett már van, igény még nincs.
Elektromos Audi

Orbán Viktor kormányfő a közrádió riporterének azon kérdésére, ki veszi majd meg az új blokkok áramát, a 2011-ben elfogadott nemzeti energiastratégiára célozva úgy fogalmazott, a nukleáris energiából a közúti közlekedést is „elektromos alapra” helyezik. „Nem akarok sci-fi regényekről beszélni, de a következő években egyre gyakrabban találkoznak a magyar emberek azokkal a hírekkel, hogy a mostani benzinüzemelésű járművek helyett milyen kísérletet teszünk annak érdekében, hogy a magyar közúti közlekedést elektromosautó-alapra helyezzük, amihez villamos energiára van szükség” – mondta.

A témában a Magyar Gépjárműipari Szövetséget nem keresték meg kormányzati részről, ilyen tárgyalásokat nem folytatott és nem folytat – válaszolták érdeklődésünkre a hazai járműgyártókat összefogó érdekképviseletnél. Kérdéseinkre az Audi Hungaria Motor Kft. részéről közölték: elektromos hajtású gépkocsi vagy elektromotor gyártása kapcsán semmilyen tárgyalást nem folytatnak a kormánnyal, a kabinet nem élt feléjük ilyen ajánlattal, a gyártás nem szerepel a terveik között, és nem végeztek igényfelmérő piaci vizsgálatokat sem. A szentgotthárdi Opelnél sem elektromos, sem hibrid autók gyártása nem merült fel az eddigiekben. Ebből kifolyólag a kormánnyal sem folytattak ilyen témájú tárgyalásokat – szögezte le az Opel Szentgotthárd Kft. képviselője. A Mercedes-Benz Hungaria Kft.-nél nem kívántak reagálni, a Suzukitól nem kaptunk választ.

Arra a feszítő kérdésre, hogy mégis hová kerüljön az új blokkokban termelt áram, a kormányfő által sűrűn hivatkozott, 2011-ben elfogadott nemzeti energiastratégia sem ad sokkal megnyugtatóbb választ. Általánosságokban természetesen az akkor már szárnyaló magyar gazdaság hatalmas energiaigényének kielégítése végett lesz szükség a gigablokkokra. Gazdaságpolitikai intézkedéseik nyomán évi másfél százalékos áramigény-növekedéssel számolnak.

Ez 15 évre vetítve szakértői számítások szerint a fogyasztás 25 százalékos emelkedését jelentené. Csakhogy a Fidesz-kormány első éveiben ebből a növekedési tervből rögtön nem lett semmi. Ezenkívül az anyag a kérdést azzal intézi el, hogy a Pakson termelt áramra „a közlekedés, illetve fűtés/hűtés kívánatos elektrifikációja” révén teremthető igény.

Jelenleg Magyarország útjait néhány tucat elektromos és néhány száz hibridmeghajtású autó rója. Az elektromos töltőállomások száma szintén néhány tucatra tehető.

A PricewaterhouseCoopers nemrég kiadott tanulmánya a legesélyesebb forgatókönyv szerint 2020 táján 45 ezerre teszi a hazai elektromos autók számát. Ez az akkori járműflotta 1,2 százalékát teheti ki. Ilyen arányok mellett az elektromos autók működtetése nem éri meg, és emiatt új erőműre nincs szükség.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.