Monacói villamosok a ringen

Csak városi futamok lesznek a némi fanyalgással fogadott Formula E versenysorozatban.

Alig lesz hangjuk az új világbajnoki kategória versenyautóinak, mert a Formula E-futamokon csak elektromos hajtásúak rajtolhatnak, és mivel nemcsak csendesek, de semmilyen káros anyagot sem pufognak a levegőbe, ezért ezeknek kizárólag utcai futamokat rendeznek.

Erről és a kategória szabályairól a Nemzetközi Autó Szövetség (FIA) határozott. Az ötlet két éve született, azóta világszerte több csapat alakult, tíz nevezését fogadta el a FIA. Az első tízfutamos világbajnoki sorozat november 15-én rajtol Pekingben, az idényzáró futam átcsúszik 2015-re és Londonban ér véget június 27-én. A helyszínek között van még Bangkok, Berlin, Buenos Aires, Miami, Los Angeles, Putrayava, Róma és Rio de Janeiro is.

Ahogy a villanyautó-piacon, úgy a Formula E-ben is a Renault a legaktívabb, hiszen elsők között nevezett, miután leszerződtette tesztpilótának a Forma–1-es Luca di Grassit. A villamos hajtású versenyautóval már több bemutatót is tartottak, a legutolsót éppen néhány napja Las Vegasban, a CES szórakoztató és elektronikai kiállítás apropóján.

Sokan fanyalogva fogadták a teljesen elektromos Spark-Renault SRT 01E nyilvános szereplését, mert ahogy a helyiek mormogták, Las Vegasban még a rulettgolyók is hangosabbak, mint a Forma–1-esre hasonlító együlésesek. Merthogy alig van hangjuk, igaz, a villanyautók gyorsasága sem decibeleken, hanem kilowattokon, vagyis a motor teljesítményén múlik. Gyorsulásuk és végsebességük felveszi a versenyt a királykategóriásokéval.

Erről Patrice Ratti, a Renault Sport Technologies elnök-vezérigazgatója biztosította az egybegyűlteket a Spark-Renault bemutatóján, ahol is elmondta, hogy autó juk fejlesztésében részt vett még a versenysportokban igazán profi Dallara, McLaren, Williams és Michelin. A sorozatra felkészített 42 autó akkumulátorait a Williams és a Spark Racing Technology fejlesztette és gyártotta.

A Formula E-mezőnyben indul Leonardo DiCaprio csapata, a Venturi Grand Prix Formula E Team: a monacói anyacégnek másfél évtizedes tapasztalata van a villamos hajtású sportkocsik tervezésében és gyártásában, több modelljüket évek óta használják közúton. „Bolygónk jövője attól függ, hogy képesek leszünk-e energiatakarékos járműveket alkotni, a Venturi GP ezért döntött úgy, hogy részt vesz a környezetbarát megmérettetésen!” – nyilatkozta DiCaprio. A Venturi Automobiles alapítója és tulajdonosa Gildo Pallanca Pastor: „Úttörők voltunk a nagy teljesítményű elektromos autók gyártásában, a Formula E pedig fantasztikus lehetőség a technológia továbbfejlesztésére.”

A Formula E remek keveréke a gyors versenyautóknak és a zöldtechnológiáknak, ami jó lehetőség a gyártóknak a tesztelésre, nyilatkozta Jean Todt, a FIA elnöke. Az autók minimális tömege 800 kg versenyzővel, ebből 200 kg az akkumulátor. Érdekes lesz a futamokon elkerülhetetlen tankolás, ami a villanyautók estében a 25 versenyperc alatt lemerülő akkumulátorcsomag cseréjét jelenti a bokszban. A „feltankolt” autók álló helyzetből 3 másodperc alatt érik el a 100 km/órás tempót, és legalább 250 km/órára képesek, ám a városi pályák miatt sebességüket 200-ra limitálták, ahogy teljesítményüket is 133 kilowattra (180 LE). Előzéskor a push-to-pass gombbal feloldható a műszaki korlátozás, ekkor néhány másodpercig rendelkezésre áll a 270 lóerőnyi ménes.

Formula E-csapatok

Andretti Autosport, Dragon Racing, China Racing, Super Aguri, Drayson Racing, e.dams, Audi Sport ABT, Mahindra Racing, Virgin Racing, Venturi Grand Prix

A Spark-Renault fejlesztésében részt vett a versenysportokban profi Dallara, McLaren, Williams és Michelin
A Spark-Renault fejlesztésében részt vett a versenysportokban profi Dallara, McLaren, Williams és Michelin
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.