Átlátszó trafikok?

Enyhíthetnek a trafiktörvényen – értesült az RTL Klub Híradója. A tévécsatorna úgy tudja, hogy engedélyezni fogják a trafikoknak, hogy átlátszó legyen a kirakatuk. Erre azért lehet szükség, mivel a trafikrendszer életbe lépte óta elharapództak a rablások, a kívülről átlátszatlan kirakatüvegek mögötti eladótér ugyanis könnyű, rejtett célpontot kínál a bűnözőknek. A Nemzeti Dohánykereskedelmi Nonprofit Zrt. (NDN) szóvivője, Légrádi Petra lapunknak elmondta: a javaslatot ők tették a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium felé, és várják, hogyan dönt a jogalkotó.

Mint ismert, a kiskorúak védelmében létrehozott trafiktörvény írja elő, hogy a nemzeti dohányboltok üvegének – a szexshopokhoz hasonlóan – ifjúságvédelmi okokból átlátszatlannak kell lennie. Dohányipari szakemberek korábban figyelmeztették a jogalkotókat, hogy a cigaretta és az alkohol mindig is kedvenc célpontja volt a bűnözőknek, a matt üveg pedig szinte vonzza majd az amatőr rablókat, a törvényhozók mégsem fogadták meg az intelmet. Az utóbbi időszakban naponta érkeztek hírek egy-egy trafik fényes nappal történt kirablásáról. Csak karácsonykor három rablásról érkezett hír, az elkövetők valamennyi esetben fegyverrel kényszerítették az eladókat a bevétel átadására. Az NDN tájékoztatása szerint eddig 49 ilyen ügyben indult nyomozás, ebből 23 esetben meglett az elkövető. A várható enyhítéssel a trafik biztonságosabb munkahellyé válik, ugyanakkor ezzel együtt egyre kevesebb olyan elem marad a törvényben, amire rá lehet fogni, hogy valóban a fiatalkorúak védelmét szolgálja – amivel a trafikrendszer kialakítását és a dohányárusítás teljes átszervezését indokolták.

Ezután az utcán közlekedő kiskorúak is ugyanúgy belátnak az üzletekbe, illetve szemük elé kerülnek a számukra tiltott termékek, mint korábban, amikor nem koncessziós alapon árusították a dohányt. A fiatalkorúak védelmét nem szolgálja az sem, hogy országosan több tucat helyen kisiskolák közvetlen közelében nyílt nemzeti dohánybolt. A nyár végén szóba került, hogy a törvényhozók változtatnának ezen, ám a trafiktörvény legutóbbi módosítása során a kormánypártok – vélhetőleg az egyik, dohánypiacon érintett lobbi nyomására – csak a hipermarketek közeléből tiltották ki a boltokat, a kisiskolák mellett nyugodtan dolgozhatnak ezután is. Ráadásul, mint arról hírt adtunk, a kabinet a trafikok termékkörének további bővítésén gondolkozik, ami annyit tesz, hogy a trafikok idővel a független kisboltok helyét vehetik át. A gyermekes szülők a korábbiaknál jóval gyakrabban térhetnek majd be ezekbe az üzletekbe, hogy a kirakat előtt bámészkodó gyerek szeme láttára vegyenek cigarettát és más, napi fogyasztási cikket.

Messze van a cigaretta?

Budapesten a dohányosok 60 százaléka elégedett a nemzeti dohányboltok számával és elhelyezkedésével, 23 százalék viszont kifejezetten elégedetlen, ahogy a községekben élők 55 százaléka is. A nemzeti dohányboltok megjelenésével folyamatosan változnak a dohányosok fogyasztási szokásai: inkább ritkábban, de nagyobb mennyiségben vásárolnak – derül ki a Budapesti Gazdasági Főiskola kutatásából.

A boltok kialakításával és felépítésével a válaszadók 38 százaléka teljes mértékben, 33 százaléka többé-kevésbé, 12 százaléka pedig kismértékben elégedett. Az elégedetlenek aránya 17 százalék. A ritkábban vásárló fogyasztók körében az elégedettség 70 százalék körül mozog, míg a heti többször vásárlók esetében 50 százalék alá esik vissza, a naponta többször vásárlók 56 százaléka pedig már elégedetlen a dohányboltok elhelyezkedésével.

A válaszok alapján az átlagos vásárló alkalmanként egy doboz cigarettát vásárol. A magasabb jövedelemmel rendelkezők inkább hetente egy alkalommal vásárolnak, míg a rosszabbul keresők gyakrabban. A trafikokban a dohánytermékek után a második legkedveltebb fogyasztási cikkek az alkoholos termékek (17 százalék), ezeket az üdítők (10,5 százalék) és a kávé (9,5 százalék) követi. A dohányzók 59 százaléka cigarettán kívül nem vásárol mást a trafikokban. A 19–35 év közöttiek szerint az új szabályozás nem befolyásolja a fiatalkori dohányzást.

A 19 és 25 év közöttiek 44,8 százaléka, a 26 és 35 év közöttiek mintegy fele véli úgy, hogy a nemzeti dohányboltok kialakítása egyáltalán nem befolyásolja a dohányfogyasztást. (Hírösszefoglalónk)

Vonzotta a tolvajokat a matt kirakatüveg
Vonzotta a tolvajokat a matt kirakatüveg
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.