A Nissan Daciája

Csipkerózsika-álmából ébresztette fel a Datsun márkát a tulajdonos Renault-Nissan egyesülés, mely a Dacia után újabb olcsó modellel akar hódítani a fejlődő piacokon. Az időzítés nem éppen ideális, mert az első számú célpont, az orosz piac zuhanórepülésbe kezdett.

Harmincéves álomból ébresztette fel a Datsun márkát a tulajdonos Renault-Nissan egyesülés, mely a Dacia után újabb olcsó modellel akar hódítani a fejlődő piacokon. Az időzítés nem éppen ideális, mert az első számú célpont az orosz piac, mely zuhanórepülésbe kezdett: többéves folyamatos növekedés után immár harmadik hónapja esnek az eladások. Az AEB adatai szerint az utolsó hónapban eladott 232 ezer személyautó 4 százalékkal marad el az előző év azonos időszakától. Ennél is rosszabb a 2013-as eredmény: a 2,51 millió darab 6 százalékkal kevesebb a 2012. évinél, és az Autostat piackutató előrejelzése az idei évre is hasonló méretű orosz autópiaci visszaesésről szól.

A korábbi növekedés is stimulált volt: 2010 márciusa óta ötvenezer rubel (350 ezer Ft) támogatást kaptak a tízévesnél öregebb kocsijukat hazai gyártású újra cserélők. Ilyet pedig nem nehéz a Ladán kívül sem találni, mert az orosz gyárakban már több külföldi, mint hazai márkájú autó készül. Meg is látszik ez a topmodellek listáján, ahogy a támogatás megszűnése is a piacon.

Másodszor szakadt meg a növekedési hullám: a válság előtti évben már 2,9 milliós volt az orosz autópiac, mely ott loholt a legnagyobb európai, a német mögött, azután 2009-ben a felére zuhant. Ekkor jött a 270 millió eurónak megfelelő állami mentőcsomag, melynek hatására 2010 márciusában 60 százalékkal lódultak meg az eladások. A roncsprémium megszűnésével lassult a tempó, és nem vált be a Boston Consulting előrejelzése, mely szerint az orosz piacnak már tavaly meg kellett volna döntenie a válság előtti rekordot, ám ez idén sem jön össze. Egyre távolibbnak látszik a németek megelőzése, melyet 2018-ra jeleztek.

A Datsun oroszországi igazgatója, Jerome Saigot ennek ellenére bizakodó, igaz, nem is lehet más, miután a Renault-Nissan megszerezte az AvtoVAZ-részvények többségét, és közel egymilliárd eurónyi beruházással korszerűsítette a Lada gyárat, ahol a Renault-jelvényes Logan után a Datsunok készülnek. Saigot szerint a 400 ezer rubeles (2,6 millió Ft) ár a használt kocsikkal is versenyképes.

Az autógyártók optimizmusát táplálja még, hogy Oroszországban ezer lakosra még mindig csak 180 autó jut, miközben ez a mutató a magyaroknál 330, az olaszoknál 600. Ráadásul az oroszországi személyautópark átlagkora közel húsz év. Reményt adhat még, hogy bővül és anyagilag is gyarapodik az egyre több szabad jövedelemmel rendelkező középosztály.

A Datsun márka újjáélesztése két új karosszériaváltozattal indul: lesz ötajtós, ötüléses 3,8 méter hosszú, ferde hátú Go és Go+ jelzésű hétüléses kombi, ami a LoganMCV-nél bevált konstrukciót idézi. Az alapváltozat 1,2 literes, 82 lóerős teljesítményű benzinmotorral készül Togliattiban, a Go modelleket először szeptemberben az orosz piacon forgalmazzák. Az ötajtós, 3785 mm hosszú, 1635 mm széles, 1458 mm magas és 2450 mm-es tengelytávú minit a Mobilitás mindenkinek program keretében Indiában és Indonéziában is gyártják majd. Oroszországon kívül nem tervezik a Datsun más európai piacokon történő forgalmazását, mert olcsó modellnek ott van az egyre sikeresebb Dacia.

Márkakrónika

Az első Datsun márkájú autó Austin Seven licenc alapján készült 1933-ban. A DAT céget három japán család nevéből kreálták: K. Den, R. Ayoma és A. Takeucsi alkotta a Son of Dat társaságot, mely 1933-ban csatlakozott a Nissanhoz, a Datsun márkájú autók gyártását 1986-ban állították le.

Külföldi főnök az orosz AvtoVAZ élén

A General Motors egykori beszerzési igazgatója, majd a GAZ autógyár vezetője lett a Ladákat is gyártó Avto-VAZ elnöke. Január elsejétől a svéd születésű 58 éves Bo Andersont nevezték ki a tulajdonosok a legnagyobb orosz autógyár, az AvtoVAZ élére, ezt közleményben ismertette Carlos Ghosn, a többségi tulajdonos Renault–Nissan elnök-vezérigazgatója. Ezzel először kerül a 47 éves autógyártó élére külföldi állampolgár. Anderson elődjét, Igor Komarovot az Orosz Űrkutatási Hivatal igazgatóhelyettesévé nevezte ki Dmitrij Medvegyev kormányfő. Bo Anderson 2009-ben hagyta el a General Motorst, hogy az orosz multimilliárdos Oleg Deripaska felkérésére négyéves program keretében átszervezze Nyizsnij Novgorodban a GAZ autógyárat. Az immár 57 százalékban AvtoVAZ-tulajdonos francia–japán egyesülés vezetése 2017-re a Ladával együtt a jelenlegi 30-ról 40 százalékra növelné részesedését és egymillió autót adna az orosz piacon, ahol a Renault–Nissan–Lada–Infiniti csoport modelljeiből 2013-ban 800 ezer kelt el, ami 9 százalékos esést jelent.

Togliattiban, az AvtoVAZ gyárában készül a Datsun hétüléses kombija, a Go+
Togliattiban, az AvtoVAZ gyárában készül a Datsun hétüléses kombija, a Go+
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.