Elcsomagolt karácsony

Sok ezer amerikai várta hiába a karácsonyestére megrendelt ajándékot, mert a United Parcel Service (UPS) és a FedEx képtelen volt megbirkózni a feladattal, annyian időzítették ugyanis a gyertyagyújtás előtti percekre a csomagok házhoz szállítását.

A pontos számot sem a kereskedők, sem a csomagszállítók nem hajlandók elárulni. Mindenesetre a legnagyobb internetes áruházzal, az Amazonnal kötött, 48 órán belüli kiszállítást garantáló szerződése miatt az UPS csak ebben a negyedévben 50-100 millió dollárral vezekel. Becslések szerint ennyibe kerül a fogyasztók kártalanítása, a fájdalomdíjként felkínált kedvezmények összege és a villámgyors kiszállítás megszervezésével járó extra kiadások.

A FedExnek annyiban van szerencséje, hogy bár szintén kiemelt partnere az Amazonnak, saját képességeit felmérve úgy döntött, egyelőre nem köt vele ilyen anyagi következményekkel járó szerződést. Az idei szezon hat nappal rövidebb volt, de ez nem lehet mentség a csomagszállítóknak. A legtöbben így a csomagszállító cégekre haragszanak, de a nagy internetes áruházak – az Amazontól a Kohl’son át a virágküldő 1-800-Flowers.com-ig – sem háríthatják rájuk a felelősséget, ők ugyanannyira hibáztathatók a botrányért.

Elsősorban amiatt, hogy bátorították vásárlóikat, mondván, nyugodtan az utolsó pillanatra halaszthatják karácsonyi beszerzéseiket, mindenképpen időben megkapják rendelésüket. A vásárlók felelőssége sem kérdőjelezhető meg, illett volna azzal számolniuk, hogy ezt az irdatlan mennyiségű csomagot nem lehet mindenkinek pont karácsony napján kézbesíteni. Fizikai lehetetlenség. Persze ebben a háromszereplős körben a fogyasztó felelőssége a legkisebb, és mivel ő a legfontosabb a betliző másik két fél számára, ezért az áruházak és a kiszállítók egymás közt próbálják rendezni az ügyet, miközben az Amazon 20 dolláros biankó csekkekkel, mások visszatérítésekkel próbálják enyhíteni az okozott kárt, nem feledve, hogy jövőre is lesz karácsony.

A csomagszállítók túlterheltsége miatt a karácsonyi csokrok is vázában maradtak, a 1-800-Flowers.com virágküldő szolgálat a nehézségekről tudomást szerezve azonnal figyelmeztette erre megrendelőit, akik közül a legtöbben inkább a látványban és az illatorgiában, semmint a fa alá helyezhető húszdolláros virágcsekkben szerettek volna gyönyörködni. Jelenleg mindenki a maga illetékességi körében azt vizsgálja, mi okozhatta a késéseket és a botrányt. Az eddigi megállapítások szerint a járművekkel, helyben kézbesíthető csomagoknál nem borult a menetrend, a káoszt a légi szállítás szűkös kapacitása okozta.

A UPS honlapján elismerte, hogy ekkora last minute csomagáradatra egyszerűen nem voltak felkészülve, a küldemények szállítása és feldolgozása során „dugók” alakultak ki a rendszerükben. Ennek orvoslása a közeljövő egyik kiemelten fontos feladata lesz, mivel a felmérések azt mutatják, hogy az internetes vásárlási kedv ettől a gikszertől még nem fog csökkenni az Egyesült Államokban. Peggy Gardner UPS-szóvivő a Bloombergnek elmondta: tanulnak a hibáikból, és a csúcsidőszakokra az eddigieknél is precízebb, mindenre kiterjedő stratégiát dolgoznak ki, hogy csökkentsék a késések kockázatát.

A FedExnél is hasonló cipőben járnak, a földi kiszállítás eredményessége náluk 99 százalékos volt. A légi küldemények viszont sok esetben lekésték a karácsonyt. Ezen az utolsó napokra ezrével felvett alkalmi munkások sem tudtak segíteni. Nem kis üzletről van szó, hiszen a ComScore piackutató adatai szerint az interneten feladott idei rendelések tíz százalékkal haladták meg a tavalyit, megközelítve a 43 milliárd dollárt. November–decemberben a kiskereskedelmi eladások éves összevetésben 3,5 százalékkal bővültek, ezen belül az online forgalom két számjegyű növekedést mutatott.

Az idei karácsonyi szezon jellegzetessége az volt, hogy rengetegen kivárásra rendezkedtek be. Azt remélték, hogy a kereskedők az utolsó pillanatban hihetetlen árkedvezményekkel kisöprik készleteiket. Ebben csalódniuk kellett, a karácsony előtti hétre az áreső „felszáradt”, a megaakciók már a hálaadást követő hetekben lezajlottak. Ekkor kezdtek el lóhalálában vásárolni, azaz a káosz okozóivá és megszenvedőivé is válva egyben.

A FedEx dolgozója szállít New York elegáns bevásárlóutcáján, a Fith Avenue-n. Nem bírták a nyomást
A FedEx dolgozója szállít New York elegáns bevásárlóutcáján, a Fi h Avenue-n. Nem bírták a nyomást
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.