Kerülgeti a tőzsdét a Chrysler

Csak jövőre vezeti vissza részvényeit a tőzsdére az amerikai Chrysler autógyártó, amely a felügyelethez beadott dokumentumok szerint 16,6 százalékos pakettet kínál megvételre, s ettől 1,5-2 milliárd dolláros bevételt remél.

Amennyiben így lesz, azzal a piac 9–12 milliárd dollárra értékeli az olasz FIAT-konszern 58,5 százalékos többségi tulajdonában álló cégóriást – írja a Reuters. A részvénycsomagot a másik tulajdonos, az autóipari United Auto Workers (UAW) szakszervezet egészségügyi alapja (Veba) „veri dobra”, miután nem tudtak megegyezni a vételárban a cég teljes bekebelezésére készülő olaszokkal.

A Veba 41,5 százalékos részesedését tavaly év végén 3,6 milliárd dollárra értékelték, de ez kedvező tőzsdei fogadtatás esetén könnyen elérheti az ötmilliárdot is. Ennyit viszont a FIAT nem akart adni érte. Eddig. Veba a tőzsdei bevezetéssel lépéskényszerbe hozta a FIAT-ot. A szakszervezeti nyomásgyakorlásra válaszul a FIAT azt közölte, hogy az iratok benyújtása a tőzsdehatósághoz még nem jelenti automatikusan azt, hogy valóban börzére kerülnek a Chrysler-részvények.

Elemzők szerint ezek után az olaszokon a sor, ha teljesen át akarják venni az irányítást, akkor mélyebben kell a zsebükbe nyúlniuk. Eredetileg karácsony előtt a tőzsdére vitték volna a részvényeket, de ezt most FIAT kérésére hónapokkal elhalasztották. A Veba a Chrysler 2009-es, a kormányzat közreműködésével történt újjászervezésekor jutott a részvénypaketthez. Akkor a FIAT színre lépésével sikerült a csődtől megmenteni a harmadik legnagyobb detroiti autógyártót.

A FIAT 20 százalékhoz jutott a cégben és megszerezte az irányítási jogokat is, hogy aztán kitartó munkával tartósan nyereségessé tegye a korábban csak kínlódó Chryslert. A torinóiak időközben 58,5 százalékosra hizlalták részesedésüket. Az olaszok a hatékonyabb együttműködés, fejlesztés és gyártás érdekében egyesíteni szeretnék a FIAT-ot és a Chryslert. Ez a vezetés terén már sikerült: mindkét cég élén SergioMarchionne áll, aki furcsa helyzetbe került, hiszen Chrysler-vezetőként kötelessége, hogy a legmagasabb árat hozza ki a tőzsdei bevezetésből, FIAT-vezetőként pedig az ár leszorításáért kell fellépnie.

Ha nem egyesülhet a két cég, az a versenyképességük romlásával, a költségoptimalizáció elmaradásával jár – vélik a The Wall Street Journalnak nyilatkozó szakértők. Ugyanakkor a Veba érdekei is respektálhatók: a lehető legjobb árat szeretnék kicsikarni, hogy a tízezer mostani és leendő Chrysler-nyugdíjas egészségügyi ellátásához megnyugtató fedezetet teremtsenek. A sakkjátszma tehát folytatódik, de megfigyelők szerint könnyen döntetlenre adják a felek, vagyis az utolsó pillanatban lefújják a tőzsdei bevezetést és kiegyeznek egymással.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.