Magyarországról is kivonul a Chevy

Nem csinált divatot csokornyakkendős jelvényével a Chevrolet az öreg kontinensen és a folyamatos keresletesés miatt kivonul az európai piacról a General Motors legöregebb márkája.

Az 1911-ben Detroitban alapított Chevrolet évi négymilliónál több autó eladásával a világ negyedik legnépszerűbb gépkocsi márkája, 2005-ben indult az európai piac meghódítására – részben a Daewoo felvásárlása után a távol-keleti autók újracímkézésével.

Öt éve félmillió Chevrolet kelt el az Európai Unió piacain, ám a válság különösen a tömegmodelleket érintette és 2700 márkakereskedést sújtott az is, hogy a márka nem volt képes jelentős szeletet kihasítani a flottapiacból, mely több országban 80 százalékos részesedést jelent.

Miközben az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) adatai szerint az EU- és EFTA-piacokon éves szinten 9,1 százalékkal esett a forgalom, az idén eladott 161 ezer Chevrolet 17,4 százalékos zuhanást jelent. Az oroszországi 158 ezer darab 18 százalékos mínuszt hozott idén, de ott még lát lehetőséget növekedésre a General Motors vezetése, mely szerint továbbra is értékesítenek ott és a FÁK-államok piacain Chevroleteket. A márka lokális versenyképességét a szentpétervári GM-gyár is erősíti.

A Chevroletet birtokló General Motors alelnöke, Steve Girsky csütörtökön jelentette be, hogy 2015 végéig a márka kivonul Európából, ahol a továbbiakban az Opel és Vauxhall, valamint a prémium Cadillac márkára koncentrálnak, és piacon marad a Corvette, valamint Camaro-jelvényes sportkocsi is.

Ezzel elismerte a GM vezetése, hogy nem volt szerencsés azonos kategóriákban egymás ellen csatáznia az európia piacon az Opelnek és a Chevroletnek, melyeknek sok közös szerkezeti eleme van – sőt a piacon sikeres Mokka és Traxx, valamint testvérmodellje, a Buick Encore sportterepjáró jelenleg is azonos soron készül a dél-koreai Gunsanban, a Daewoo Auto & Technology üzemében. A kivonulást megelőzően a GM már arról is döntött, hogy a Mokka gyártását az amúgy is kapacitásfelesleggel küzdő spanyolországi Zaragozába telepíti.

Nem tett jót a márkának, hogy a kezdeti sikerek után megpróbálta a GM vezetése áraiban is feljebb, pontosabban az Opelhez közelebb pozicionálni a Chevroletet, mely ezért inkább vesztett, mint vevőket hódított vetélytársaitól, sőt a konszernen belül rontotta a márka esélyeit is. Miközben a Cruze jól rajtolt a piacon és háromszor nyert túrautó-világvilágbajnoki címet.

Az Opel révén továbbra is jelen lesz a régióban a General Motors, ezért a Chevrolet szervizelését, valamint alkatrészellátását ezeken keresztül biztosítják majd. Az autótulajdonosoknak nincs okuk az aggodalomra – ígérte Thomas Sedran, a márka európai igazgatója. Ezt megerősítette lapunknak Kaszás Zoltán szóvivő. A magyarországi kereskedők 2006-ban 8,5 ezer, tavaly már csak ezernél kevesebb, idén 11 hónap alatt 627 Chevroletet értékesítettek, ezért a szalonok száma 32-ről 22-re csökkent. Túlélésükre az ad esélyt, hogy mindegyikük más márkák modelljeit is forgalmazza.

Chevrolet márkájú autókból 38 ezer szerepel a KSH-nyilvántartásban, ezek átlagkora 6,5 év, a korábban Daewoo-jelvénnyel forgalmazott változatokból 68 ezer fut a magyar utakon, ezek átlagkora 13 év.

Globálisan kelendő márka

Rekordnak számító 2,46 millió Chevrolet kelt el világszerte 2013 első hat hónapjában, ez 2,2 százalékos növekedés egy év alatt. Az új termékeknek köszönhetően – Onix kisautó Brazíliában, Impala limuzin az Egyesült Államokban és Colorado közepes méretű pick-up Délkelet-Ázsiában – 11 negyedév óta folyamatosan nő az értékesítés. A General Motors 2013 első felében több mint 4,85 millió járművet adott el, ami közel 4 százalékos növekedés 2012 azonos időszakához képest. Az Egyesült Államokban is újabb vásárlókat hódít meg a kiskocsi-választék: a Sonic (Aveo), a Spark, a Cruze és a Volt értékesítése 25 százalékkal nőtt 2013 első felében. A Chevrolet kínai eladása 6,1 százalékos növekedéssel meghaladta a 321 ezret, ami a Sail, a Cruze, a Malibu és a Captiva jó szereplésének köszönhető.

 

Bealkonyul a magyar Chevrolet-szalonoknak is
Bealkonyul a magyar Chevrolet-szalonoknak is
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.