Megint újraosztják a dohányt

– Már nem is fáj – kommentálta beletörődően egy kútüzemeltető lapunk megkeresésére a kormány azon döntését, hogy jövő júniustól nem lehet dohányboltot működtetni üzemanyagtöltő állomáson, illetve olyan kereskedelmi egységben, áruházban, amelynek eladótere meghaladja a 2500 négyzetmétert.

A tiltás vonatkozik a kutak, illetve praktikusan a plázák és hipermarketek esetében a parkolókra és a közlekedési utakra is, vagyis egy, a főépülettől elkülönülő bódéval sem lehet majd kijátszani a jogszabályt. A kutasok a lépés háttereként nem azt sejtik, hogy a kormány a „multiknak” (köztük a Molnak) osztja ki a napi kokit. Az ok sokkal inkább az lehet – vélik –, hogy a plázákban és a kutaknál kedvező volt a dohányforgalom, míg a politikai csókosok, akiknek júliusban az ölükbe hullott a trafiklétesítési jog, hozzáértés híján többnyire rossz helyen nyithattak üzletet.

Fél év múlva bonthatják a molinót
Fél év múlva bonthatják a molinót FOTÓ: MÓRICZ SIMON

Eszerint az Orbán-kabinet most a jól menő helyek bezárásával kívánná átterelni a keresletet a rosszabb elhelyezkedésű boltok felé. Gyulay Zsolt, a Nemzeti Dohánykereskedelmi Nonprofit Zrt. vezérigazgatója pénteken ezzel kapcsolatban azt nyilatkozta az MTI-nek, hogy az aránytalan forgalomkülönbségek indokolták a kormányrendelet módosítását. Kimutatásaik szerint a 6300 dohányboltból a hipermarketekben, plázákban, benzinkutakon működő kétszáz trafik fölözte le a forgalom 17 százalékát.

Ezzel szemben 2500 trafik a megélhetés határán van – tette hozzá. A nagyobb áruházakban és a kutakon működő trafikok bezárása egyébként nem jelenti azt, hogy a dohánybolt üzemeltetője elveszíti koncesszióját. Mivel a korábbi pályázatokon elnyert dohánykereskedelmi jog egy-egy településre, illetve Budapest esetében kerületre szól, így az adott területen belül máshol újra lehet nyitni a trafikot.

A Kormányzati Információs Központ (KIK) MTI-hez eljuttatott közleménye szerint az intézkedés a meglévő koncessziós jogokat nem érinti, ezért az államnak semmilyen kártérítési kötelezettsége nincsen. A KIK szerint a kormány alapvetően népegészségügyi szempontokat, valamint a kiskereskedők érdekeit szem előtt tartva hozta meg a döntést – előbbi azért érdekes, mert azt továbbra sem tiltja semmi, hogy trafikot például iskola vagy egészségügyi intézmény közelében nyissanak. Arról, hogy mekkora érvágást jelent a kútüzemeltetőknek a kormányzati döntés, ellentmondó értékeléseket kaptunk. Volt, aki szerint a legnagyobb érvágást a júliustól érvényes dohányértékesítés tilalom jelentette.

Most a kár attól függ, eredetileg ki vállalta az üzlethelyiségek kialakításának költségét: a kútlánc, a kutat, vagy a trafikot üzemeltető vállalkozó. Mások szerint a lépés mindenkinek újabb komoly érvágás. Kérdés, a tilalom a kutaktól pontosan mekkora távolságra érvényes, mit kell érteni a „hozzá kapcsolódó” területek fogalmán. Megkeresésünkre négy nagy lánc reagált ugyan, de egyikük sem kívánta a konkrét kormánydöntést véleményezni. A Magyarországon 360 töltőállomást üzemeltető Molnál annyit mondtak, a rendelkezés 63 kútjukat érinti. A dohányárukból a koncessziók kiírása előtt több tízmilliárdos bevételük származott.

A nyerteseket a Molhoz hasonlóan korábban hirdetésekkel is toborzó Shellnél nem kívántak kommentálni. Szeptemberben annyit tudtunk meg, hogy körülbelül 210 kútjuk közül mintegy harmincba települt külsős vállalkozó, de az egységek közelében is nyílt tíz trafik. Az Agipnál nem leltünk nyilatkozót; májusban 185 kútjuk közül tíz üzemeltetőjének koncessziós győzelméről szerezhettünk tudomást, de szintén tárgyaltak külsős nyertesekkel. A 177 magyarországi OMV-kútból máig kilencvenben nyílt nemzeti dohánybolt – tájékoztatták lapunkat az osztrák hátterű kútláncnál. Ebből húszat nyert saját kútüzemeltetőjük, a többi külsős koncessziós nyertes.

Megfogalmazásuk szerint feltételeik találkoztak a magyar kisvállalkozókéval. Rögzítették, a helytől függően változó beruházási költségek nagy részét az OMV állta; helytől függő bérleti díjaik nem nyilvánosak. Amíg a jogszabályok lehetővé teszik, az OMV Hungária együttműködik a dohányboltokat üzemeltető kisvállalkozókkal – tették hozzá. A Lukoilnál szintén nem kommentáltak. Hetvenöt kútjukból közlésük szerint ötben üzemel nemzeti dohánybolt, további egy kialakítása zajlik.

Forgalmukban a dohányárusítás volt az egyik legjelentősebb tétel. Az elmúlt időszakban nem tankoló vásárlóik száma érzékelhetően csökkent. A kormány döntése ugyanakkor egyértelműen komoly érvágást jelent Orbán Viktor miniszterelnök földijeinek. Mészáros Lőrinc felcsúti polgármester testvére, Mészáros János fideszes önkormányzati képviselő, illetve az alpolgármestere, Mészáros László családi üzletei ugyanis ma még a francia tulajdonú Auchan áruházakban árulhatják a dohányt.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.