Új minősítési rendszer
A KSH adatai szerint az elmúlt években a hazai vállalatok és pénzintézetek növekvő értékben támogatták a nonprofit szféra szervezeteit, ennek összege 2011-re meghaladta a 60 milliárd forintot. Mégis a mai napig sokan kételkedve fogadják a vállalati támogatásokról szóló híreket, és látszattevékenységnek vagy kommunikációs fogásnak tekintik a vállalatok jótékonysági programjait. Tény ugyanakkor az is, hogy önmagában nem a támogatásokra fordított összegek nagysága határozza meg a társadalmi célú vállalati programok eredményességét, ahogy a civilszervezeteknél sem az összegyűjtött és felhasznált összegek árulkodnak arról,mennyire végzi az adott szervezet szakmailag jól és hatékonyan a munkáját.
Ezért tartotta fontosnak a Magyar Adományozói Fórum, hogy a támogatások terén több évtizedes tapasztalattal bíró vállalatok és a támogatásosztó alapítványok szakemberei közreműködésével olyan hitelesíthető védjegyet fejlesszen ki, amely garanciát ad arra, hogy az elismerést elnyerő vállalatok valóban felelősen és objektív szakmai szempontok szerint végzik közhasznú támogatási tevékenységeiket.
Mivel a cégek támogatási programjai nagyon sokszínűek mind célkitűzéseiket, mind a megvalósítás módját tekintve, ezért a védjegy létrehozásának elsődleges célja az általános és egységes szakmai alapelvek megfogalmazása volt. Ez teszi átvilágíthatóvá és összehasonlíthatóvá a vállalatok támogatási gyakorlatát, és létrehozói azt remélik, a védjegynek ösztönző ereje is lesz az üzleti szektorra.
A védjegyre pályázó vállalatok a minősítési folyamat első lépéseként részletes kérdőívet töltenek ki, amely a cég összes támogatási tevékenységét vizsgálja az előző két évre vonatkozóan, beleértve a stratégia, a menedzsment és az átláthatóság szempontjait is. A jelentkezőknek számos egyéb kérdés mellett választ kell adniuk arra, hogyan határozzák meg stratégiai céljaikat, milyen szempontok alapján választják ki a támogatások területét és a támogatottak körét, hogy határozzák meg az erre szánt költségvetést, miként alakították ki a döntési és végrehajtási folyamatokat, illetve hogyan kommunikálnak a támogatások kapcsán érintettjeikkel.
A pályázatokat a MAF által felkért civil szakértők minősítik, illetve a megadott információkat és a kapcsolódó dokumentációt a helyszínen, vagyis a vállalatoknál ellenőrzik és hitelesítik is. Azok a cégek, amelyek az értékelés során elérik a szükséges pontszámot, és teljesítik a kulcskritériumokat, két évre nyerhetik el és használhatják a MAF Felelős Támogató Védjegyet.
Elismerés két évre
A MAF Felelős Támogató Védjegyre 2013 nyarán pályázhattak először a hazai vállalatok. Azt két évre a K & H-csoport, a KPMG Tanácsadó Kft., a Provident Pénzügyi Zrt., a Vodafone Magyarország Zrt. és a Tesco Global Áruházak Zrt. nyerte el.