Nincs topon az ötven legnagyobb

Az autógyártás és a kiskereskedelem teljesít a legrosszabbul, a telekommunikáció pedig a legjobban a korrupcióellenes programok nyilvánosságra hozatala terén – derült ki a Transparency International (TI) Magyarország felméréséből, amelyet az ötven legnagyobb magyarországi vállalat körében végzett el.

Ilyen kutatás Magyarországon első alkalommal készült, és egyedülálló a tekintetben, hogy a vállalatokat belső megfelelésük és szervezeti átláthatóságuk nyilvánossága szempontjából rangsorolja. A Transparency International Magyarország 16 szektor legnagyobb vállalatainál vizsgálta meg, milyen mértékben hozzák nyilvánosságra korrupcióellenes és üzleti etikai szabályaikat, illetve a leányvállalataik és külföldi érdekeltségeik esetében mekkora az átláthatóság.

A nemzetközi módszertan (Transparency in Corporate Reporting) alapján készült felmérésben a top ötvenből egyetlen vállalat sem kapott 100%-ot, az átlagos eredmény 45% volt. Kiemelkedő, 96%-os eredményt négy társaság, a Magyar Telekom, a Mol, a Telenor és a TVK ért el.

Fehér foltok

A cégek egyharmada, azaz 14 vállalat egyáltalán nem közöl adatokat a korrupcióellenes programjáról, honlapjuk a feltett 13 kérdésből – amelyek többek között a vállalat korrupciómegelőző intézkedéseire és intézményeire, a vezetőség személyes elköteleződésére és a korrupcióval szembeni tudatosságra vonatkoznak – egyre sem ad választ. Vagyis nincs náluk pl. etikai kódex, etikus működést célzó tréning és bejelentővonal sem.

Az ágazatok közül 90%-os átlaggal a telekommunikációs szektor végezett az élen a vegyipar előtt (81%). Leggyengébben a kiskereskedelmi szektor (18%) és az autóipar (0%) teljesített.

Rossz üzenet

A kutatásból kiderült: a cégek többségénél hiányzik a határozott vezetői elköteleződés a korrupcióval szemben, a multinacionális cégek leányvállalatainak vezetősége gyakran nem érzi szükségesnek, hogy személyesen, helyi szinten is kiálljon a korrupció ellen.

A honlapok kereshetősége és tartalma azt mutatja: a cégek elsősorban üzleti eredményeikkel kívánják megnyerni a befektetőket és ügyfeleiket, s az legfeljebb a sokadik a fontossági sorrendben, hogy eredményességüket milyen etikai normák befolyásolták.

Ha egy cég még részben sem hoz nyilvánosságra üzleti etikai megfelelésre, integritásra, korrupcióellenességre vonatkozó intézkedéseket, s ezek meglétére semmiféle utalás nincs, azzal azt üzeni a nyilvánosságnak, a befektetőknek és az üzleti partnereknek, hogy nála ilyen nem is létezik, vagyis a vállalatnak nem fontos az etikus működés.

Kifizetődő erőfeszítések

Holott – mint Martin József Péter, a Transparency International Magyarország ügyvezető igazgatója rámutatott – hosszabb távon kifizetődőek a transzparencia érdekében tett erőfeszítések. A korrupciót kiszűrő, átlátható üzletmenet ugyanis növeli a felelősségvállalást, a hatékonyságot és idővel a profitot is, s végső soron javul az ország versenyképessége. A versenyképesség tehát szorosan összefügg az átláthatósággal. Érdemes tenni érte!

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.