Kisiklik a villamostender?
Nem is olyan rég a Skoda-csoport vezérigazgatója, Josef Bernard levélben biztosította Tarlós István főpolgármestert arról, hogy nem a főváros vezetőivel, hanem a Budapesti Közlekedési Központtal (BKK) van nézeteltérése – ezzel máris politikai szintre emelve a vitát. Mindez baljós előjelnek számít, mert az ilyen közbeszerzési ügyek – amúgy is hosszadalmas – rendezését nem segíti elő, ha valamely fél politikai kapcsolatait is előtérbe tolja. Különösen, ha a közbeszerzési eljárás elnyúlása, netán eredménytelensége az uniós finanszírozás elbukását jelenti.
A 35 milliárd forint értékű villamostenderben a Skoda még a nyár közepén nyilatkozott arról, hogy tisztán cseh érdekeltségű vállalat, megnevezve azt a nyolc magánszemélyt, aki a céget birtokolja. Miután a Vitézy Dávid vezette BKK a spanyol CAF-ot hirdette ki nyertesnek, az alacsonyabb ajánlatot tévő Skoda megtámadta a döntést. A Közbeszerzési Döntőbizottság megsemmisítette azt, s további vizsgálatokra kötelezte a BKK-t.
A vitás ügyek közül csak egy szól a cég tulajdonosi hátteréről, nem is a leglényegesebb, mindenesetre a BKK offshore-gyanúsnak nevezte a céget. Erre a Skoda beperelte a központot jó hírnevének megsértése miatt. Emellett vita van a felek között arról is, hogy megfelelő referenciákat mutatott-e be a társaság, de nézeteltérés van a műszaki alkalmasság és az árképzés terén is. A BKK érve szerint a Skoda az eljárásban egyoldalú nyilatkozatokkal adott formális magyarázatot, de ezt nem tekintik megnyugtató érdemi válasznak a célirányosan elrendelt hiánypótlás ellenére sem.
Marad tehát a kérdés: milyen hátterű cég a pályázaton induló Ganz-Skoda Közlekedési Zrt., amely Miskolcra épp elkezdte leszállítani a villamosokat, s a budapesti tenderre is pályázik? A magyar Ganz-Skoda Közlekedési Zrt. tulajdonosa a cseh Skoda Transportation, utóbbinak azonban cégjogilag nincs köze az ismert Skoda autógyárhoz, amely a Volkswagen-csoporthoz tartozik.
A Skoda Transportation a ciprusi Skoda Industry tulajdonában van. Utóbbi cégnek az ajánlatok beadásakor ismert tulajdonosi struktúrája 2011-ben alakult ki. Két fő részvényese a Marshall-szigeteken bejegyzett Maranex Finance, továbbá a guernsey-i illetőségű Conitor Terra Ltd. Mindkét cég 25 százalékot meghaladó részesedéssel bír a ciprusi Skodában, vagyis együtt a többségét birtokolják a cégnek. (A fennmaradó üzletrészen négy másik ciprusi vállalkozás osztozik.) A marshalli és a guernsey-i cégnyilvántartásokból viszont már igen komplikált megtudni a legfontosabb tulajdonosi és egyéb cégadatokat. A Skoda ezért egyoldalú nyilatkozatban megnevezte a végső tulajdonosokat, aligha téved azonban, aki azt állítja: az átlátható tulajdonosi szerkezet követelményének kevéssé felel meg ez a cégstruktúra.
A tendert ismerő, ám névtelenséget kérő forrásaink figyelmeztetnek: a vonatkozó törvényi szabályok szerint nem vehet részt az eljárásban olyan cég, amelynek 25 százaléknál nagyobb arányban tulajdonosa akár közvetetten is olyan vállalkozás, amely nem az Európai Unióhoz vagy az Európai Gazdasági Térséghez tartozó ország, illetve OECD-tagállam adóalanya, vagy olyan országban adózik, amellyel hazánknak nincs kettős adóztatást elkerülő egyezménye. Forrásunk szerint a Skodának e tekintetben is nyilatkoznia kellett az eljárás során, mert a két szigetországi cég miatt már a hiánypótlási szakaszban is kérdések merültek fel emiatt.
A Ganz-Skoda Közlekedési Zrt. referenciái körül is vitában áll a kiíró és a cég, ezért érdemes vetni egy pillantást a magyar leányra is. Bár a múltban több uniós villamosprojektben részt vett az anyavállalat, a példás átláthatóságot biztosító magyar cégregiszter adatai szerint a magyar cégnek mindennapi üzletmenete során akadtak problémái: 2011 és 2012 során is veszteséges volt, tőkéje ebben az időszakban negatívba is fordult. Hogy ennek köszönhető-e a magyar gyártási kapacitások szigorú leépítése, nem tudni. A tulajdonosok persze korlátlanul pótolhatnak tőkét és pénzügyi segítséget is adhatnak neki – ám arról nem tudunk, hogy ezt bárki garantálta volna.