A Szentkirályi feléleszti a Margitszigetit
A budapesti Margitszigeten 1869-ben nyitotta meg kapuit a Szent Margit gyógyfürdő, amelynek vizét a kezdetekben Palatinus-víz, majd Szt.Margitszigeti ásványvíz néven palackozta a Szent Margitsziget Rt. Miután a sziget a századelőn fővárosi tulajdonba került, a gyártás joga a Fővárosi Ásványvíz Vállalaté lett. A Margitszigeti kristályvizet 1968-ban hozták forgalomba. A rendszerváltás után a vállalatban 1992-ben többségi, majd százszázalékos tulajdonba került az amerikai PepsiCo. A margitszigeti gyárat 2010-ben zárták be, a hivatalos magyarázat szerint a fogyasztói igények megváltozása miatt, az előállítási költségek csökkentése érdekében. A Pepsi azóta Kristályvíz néven forgalmazza az albertirsai vízre alapozott termékét.
Miután a kihasználatlan üzem és a forrás a Fővárosi Vízművek tulajdonában van, Margitszigeti néven pedig csak az onnan származó vizet lehet forgalmazni, az újraindítás kézenfekvő lehetőségnek tűnt. A Szentkirályit – Haranghy Csaba, a Fővárosi Vízművek vezérigazgatójának elmondása szerint – több tárgyalási forduló után választották partnerül. A tíz éve országosan még alig ismert magyar cég ma a piac meghatározó szereplője, a 2004-ben elnyert, ásványvíz-Oscarnak hívott nemzetközi elismerésnek köszönhetően fokozatosan tört az élre, hátrébb szorítva a piacon a korábbi nagyokat.
A tervek szerint a margitszigeti üzemet egy közös vállalat működtetné – a fővárosi cég a vizet, a Szentkirályi pedig a szaktudást vinné az üzletbe. Az újraindításhoz szükséges pontos összeget nem tudni, és finanszírozási megoldás sincs még, egyelőre megvalósíthatósági tanulmányt készítenek. Ez február végére lehet kész, akkor jöhet létre az új közös cég, és állapodhatnak meg a végleges feltételekben. Most a termelés újraindításának szándékát rögzítették.
A Népszabadság kérdésére Haranghy Csaba kifejtette: vizsgálják, hogy lehetséges-e a projektben uniós források igénybevétele, egyéb külső források bevonása, de a közös társaságba nem kívánnak harmadik szereplőt beengedni. A vállalatoknak mindenesetre fel kell majd újítaniuk a margitszigeti üzemet, új palackozósort kell telepíteni, csak ennek a költsége két-hárommillió euró lehet. A felújítás és az újraindítás nem igényel területbővítést, a raktározást – a meglévő zöldterületek kímélése érdekében is – a Szentkirályi hálózatán belül oldanák meg. Így az értékesítési csatornák megszervezése is kisebb gond.
A márkát felélesztő cégeknek meg kell tervezniük a régi-új víz arculatát és kiszerelését is. Balogh Levente, a Szentkirályi Ásványvíz tulajdonos-ügyvezetője azt mondta: az új Margitszigeti ásványvíz mindenképpen prémiumtermék lesz, a tervek szerint egy-másfél literes palackkal és egy 0,33-as csatos üveggel jelennének meg. (Utóbbi tulajdonképpen a máig közismert régi kiszerelést hozhatja vissza.) A Szentkirályi ezzel saját vizének is konkurenciát teremt, de alighanem azt reméli, hogy a Margitszigetivel a többiektől vesz el újabb piacot.