Még egy év kényszerbuszozás
A legforgalmasabb Aquincum–Pilisvörösvár szakaszon legalábbis, a 2012 tavaszán elindított vonatpótló buszjáratok még egy évig maradnak, mert a 13 kilométernyi új sínpálya építése júniusban lényegében leállt. Ráadásul a kényszerből buszozók együtt bosszankodhatnak a 10-es főutat használó autósokkal, az Ürömi út jelzőlámpás csomópontját ugyanis csak jövőre építik át, így a több kilométeren elnyúló dugók is maradnak.
Haragudni mégsem a vasútépítőkre kell. A késéssel a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. a legkevésbé sem számolt: az állami beruházó a régi vasútvonalat elbontatta, de közben nem fejezte be határidőre az Északi Vasúti Duna-hidat Pilisvörösvárral összekötő vonalszakasz megépítéséhez szükséges területek kisajátítását. Az új pálya nyomvonalába eső telkek megszerzése még most is tart, az építők összesen öt kilométer hosszon, tucatnyi néhány tíz- vagy százméteres építési szakasz átadására várnak. Hónapok óta hiába. Így a félhivatalos magyarázatokban a késés okaként emlegetett tavaszi ár- és belvizek ide vagy oda, a vasút építése már kezdetben is meglehetősen nehézkesen haladt.
Mentség mégis akad. Legalábbis a NIF védheti magát azzal, hogy a Pilisvörösvárig vezető vasút kivitelezésének előkészületei idején rendelkezésre álltak az egyedi vázrajzok, amelyek ismeretében időben megkezdődött a területszerzés. Ez azonban nem volt elég. Lapunk úgy tudja, a NIF ajánlatait az új vasúti nyomvonal által érintett ingatlanok tulajdonosainak jelentős hányada nem fogadta el. A kisajátítási eljárások lebonyolítása így a Fővárosi, illetve a Pest Megyei Kormányhivatal munkatársaira maradt. Márpedig, részben a járási rendszer kialakítása miatt, a kormányhivatali eljárások a kelleténél lassabban haladnak, a határozatok nem születtek meg időben. Ez az oka annak, hogy a hiányzó területek többségének megszerzéséhez a NIF is a hatósági határozatokat várja.
A beruházására tavaly ősszel 25,4 milliárd forintért szerződtetett Aranyhegy Konzorcium mindenesetre tette a dolgát. Az A-Híd Építő Zrt., illetve a csapatában dolgozó Vasútépítők Kft. és a H.F. Wiebe GmbH & Co. KG szerződés szerint arra készült, hogy 2013. november 30-án befejezi a munkát, és átadja a kész vasúti pályát. Ha ez sikerült volna, tavaszig már csak a vonatközlekedés biztonságát szolgáló berendezéseket kellene kiépíteni. Május 30-án pedig elindulhatna a menetrend szerinti vonatforgalom.
Mindebből azonban immár biztosan nem lesz semmi. A vasútépítők ugyan a kétvágányú pálya kialakításához szükséges alapanyagokat is beszerezték, a 80-100 kilométeres sebességű közlekedést lehetővé tevő sínek, keresztaljak azonban a telephelyen várnak a beépítésre. És előrelépésre tavaszig nincs is lehetőség. A csapadékos, fagyos téli hónapokban a vasúti pálya földművét akkor sem építhetnék meg ugyanis, ha a seregnyi ingatlantulajdonossal a NIF-nek sikerül megegyeznie, és az építési területek hirtelen rendelkezésre állnak.
A Szentendrei út és Pilisvörösvár között az új sínpálya építése leghamarabb márciusban folytatódhat. Ha a munkálatokat nem hátráltatja semmi, az országgyűlési választások idején a 10-es főúton cammogó vonatpótló buszokra zsúfolódott utasok is láthatják majd, merre járnak késő ősztől a vonatok. Esetleges rosszkedvükön legfeljebb az enyhíthet, hogy ha minden jól megy, a NIF időközben átadja a forgalomnak a Pilisvörösvárt Esztergommal összekötő 32,7 kilométernyi vasutat. Más kérdés, hogy a 19,1 milliárd forintból megépült, a fővárosi elővárosi forgalomban utazók számára önmagában könnyebbséget nem jelentő szakasz bizonyára ünnepélyes avatása feledteti-e majd az átszállások kényelmetlenségét, az elhúzódó építkezés ideje alatt átélt kellemetlenségeket.
Körforgalom extrákkal
Kibővítette a 10-es főút Ürömi úti jelzőlámpás kereszteződésének körforgalommá alakítására kidolgozott, régóta halogatott projektjét a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. Mindezt azután, hogy az autósok és a kényszerből buszozók utazását naponta akár 40-50 perccel is meghosszabbító, kilométeres dugókat okozó csomópont fejlesztése a Budapest–Esztergom vasútvonal építésének megkezdése előtt elmaradt. A nagyjából harmincmillió forintos építkezés a hírek szerint nem fért bele a vasúti nagyberuházás uniós forrásból pénzelt csomagjába, és területszerzési gondokat is emlegetnek.
Akárhogy is, az állami beruházó most nagyobb lélegzetű fejlesztésben gondolkodik. A terv szerint leghamarabb jövő tavasszal teljesen átépítik a Bécsi utat az Óbudai temetőtől az Ürömi csomópontig. Nyomvonala akkorát változik, hogy azt a műholdas navigációs eszközöknek is meg kell majd tanulniuk.
Az első ütemben az Ürömi út és a 10-es főút találkozásánál megálmodott körforgalom készülhet el. Az arra járó számára nehezen hihető, de jövőre a Pomázi úton is építkezések kezdődnek: itt egy új felüljáró csatlakozó rámpáit alakítják ki. Ezekre azért lesz szükség, mert a fejlesztés második ütemében az esztergomi vasútvonal jelenlegi közúti útátjárója a Bécsi úton megszűnik, a fővárosból kifelé tartókat az Óbudai temetőnél a Pomázi útra irányítják.
Az erre haladók az óbudai vasútállomás szomszédságában megépülő külön szintű csomóponton hajthatnak majd át a sínek felett, majd az irányonként egysávosra szélesített, kerékpár- és gyalogúttal bővített Aranyvölgy utcán érhetik el a Bécsi út régi nyomvonalát. Mindezeken felül megújul a 10-es főút is az Ürömi útig. A tervek szerint 2015-re záruló beruházás utolsó extra eleme pedig az lesz, hogy Üröm vasútállomása mellett a szintbeni útátjárót felüljáró váltja fel.