Afrikai tulajdonos a Sólyomban
– Kifizetjük a munkatársak járandóságát, amint az átvilágítás során működőképesnek találjuk a céget. Erről személyesen tájékoztattam a kollégákat – mondta az ügyvezető, hozzátéve, hogy pénzügyi befektetőként jelennek meg a cégben, miután az eddigi tulajdonosoknak rá kellett jönniük, hogy nincsenek elegen ahhoz, hogy a légitársaságot elsegítsék az elindulásig. Ez humán és pénzügyi értelemben is igaz. Kérdésünkre, hogy mennyi pénzzel jelennek meg a Sólyom Airwaysben, egyelőre nem kívánta megnevezni a pontos összeget, csak annyit mondott: két géppel történő indulással hat hónapig tudnak tőkét garantálni a vállalkozásnak.
Nem nemzeti, hanem nemzeti színekben futó légitársaságként kívánunk repülni – mondta az új tulajdonos ügyvezetője, hozzátéve: nem szégyen kicsiben gondolkodni, csak addig nyújtózkodnak, amíg a takarójuk ér. A Sólyom vezetőjének, Vágó Józsefnek a korábbi 6-12 majd 50 gépes terveit egyelőre a polcra kellett tenni, mert a korábbi befektetőjelölt olyan feltételeket támasztott, amelyek elfogadása esetén a cég hamar külföldi kézbe került volna. Mindenesetre a mostani konstrukcióban sem külföldi, sem állami tulajdon nincs – mondta lapunk kérdésére válaszolva Welsz. Szavai hordoznak új információt, ugyanis korábban ilyen feltételek nem kerültek nyilvánosságra. Augusztusban még atombiztos befektetői háttérről beszélt Vágó József ügyvezető, később, október elején, amikor a béreket nem tudták kifizetni, kiderült: az a befektető – akit máig nem ismerünk, s vélhetően már nem is fogunk – visszalépett, s újjal tárgyalnak. – Szakítva a korábbi gyakorlattal, a hírek helyett tettekkel szeretnénk bizonyítani –jegyezte meg Welsz Tamás.
De mit lehet tudni az új tulajdonosról? Az ötszázezer forint jegyzett tőkéjű, főként oktatási és egészségügyi tevékenységi körökkel 2009-ben regisztrált Charity March Kft. tulajdonosa a Seychelle-szigeteki bejegyzésű Cavalli Continental. Korábban egy Bissau-guineai címen bejelentett Welsz Tamás is megjelent a cégben tulajdonosként. – A tulajdonos egy külföldön bejegyzett offshore besorolású cég, de azon kevesek közé tartozik, amelyek mögött a valós tulajdonosok felsorakoznak, és nem adóoptimalizálási okokból jegyezték be a Seychelle-szigeteken –mondta Welsz Tamás. A bejegyzés helyét indokolja, hogy eddig is afrikai jótékonysági programokat bonyolítottak le, aktivistáik a szegény országokban végeznek munkát, s olyan mentő autókat bocsátanak ezen országok rendelkezésére, amelyeket már Euró pában nem használnak. Hogy ezzel a profillal s anyagi háttérrel mit keresnek egy magyar légitársaságban, arra azt válaszolta, hogy a Cavalli Continental mögött csak és kizárólag külföldön élő magyar üzletemberek állnak, akik idejében felfedik majd magukat, s akik fantáziát látnak a magyar színekben repülő társaságban. Felvetésünket, miszerint a cég nem uniós tulajdonú, cáfolta: a Cavalli Continental tulajdonosai magyarok, tehát a légitársaságnak jár az uniós státusz. A Charity March egyébként a Budapest–Bamako rali szervezésében is közreműködött, ám honlapjuk és Facebook-oldaluk jó ideje passzív, az utolsó bejegyzések 2012-esek.
Külön utakon a szilvalekvár
A Sólyom Hungarian Airwayst eddig birtokló Sólyom Holdingban is történtek személyi változások: a céget eddig vezető Lucsik János helyett Hurtyák Róbert lett az ügyvezető. Hurtyák nem indokolta érdemben a váltást, Lucsik Jánost eddig nem értük el. A továbbiakban a Sólyom márkanevű élelmiszerek (liszt, ásványvíz, szilvalekvár) forgalmazásával is foglalkozó cég teljesen elkülönülten működik a Sólyom Airwaystől. A holding felfüggesztette a minősített beszállítói adatbázis működtetését is, s kérésre visszafizeti a biztosítékként befizetett összegeket – derül ki a cég honlapjáról. Korábban a Sólyom Holding feladata a Sólyom Airways működésének biztosítása volt, ennek keretében alakították ki ezt az adatbázist is. Hogy hány vállalattól mennyi pénzt szedtek be, arról nincsenek információink.