Autópálya rekordáron
Ha valaki laikusként „szakszerűtlenül” számol, ez látszólag azt jelenti, hogy az új autópálya kilométerenként átlagosan 3,8 milliárd forintjába fáj a fejlesztés oroszlánrészét pénzelő brüsszeli uniós kasszának, illetve a szerény magyar hányadot biztosító költségvetésnek. De vannak, akik szerint mindez csak a jéghegy csúcsa. A Figyelő feltehetőleg minden tételt összeadva arra jutott, hogy a beruházás összköltsége valójában 182 milliárd forint, igaz, pontosan nem részletezték, hogyan is jött ki ez az összeg.
Feltéve, hogy hihetünk ezeknek a minden tételt tartalmazó számításoknak, az átlagos kilométerár meghaladja a 6,2 milliárd forintot. Ami mellett még az M7-es autópálya köröshegyi szakaszának költsége is eltörpül: 2007-re a balatoni sztráda 14,7 kilométerét 76 milliárd forintért építették meg. „Laikusként” számolva tehát kilométerenként átlagosan 5,2 milliárd forintért. A közpénzek átlátható elköltése mellett harcosan kiálló „pártszakértőket” akkoriban olyan blőd magyarázatokkal nem lehetett leszerelni, hogy a beruházás teljes árából az ország legnagyobb közúti völgyhídja önmagában 39 milliárd forintot emésztett fel.
Most a Fidesz-kormány hoz tető alá egy borsos árú autópálya-beruházást. A szereplők változnak, de a magyarázatok nagyon hasonlóak. A kérdés csak az, hogy a publikum elfogadja-e őket? Az M4-es Abony és Fegyvernek közti szakaszának megépítése kapcsán a NIF megpróbált hihető képet rajzolni a kampányidőszakban botránnyal fenyegető projektről.
E szerint az M4-es új 29 kilométere három részben épül meg. Az Abonytól a Tiszáig vezető első 13,4 kilométert a Colas Hungária Zrt. és a Swietelsky Magyarország Kft. közbeszerzéssel kiválasztott CHSM Konzorciuma építheti meg nettó 46,7 milliárd forintért. Az itt kialakuló kilométerenkénti 3,4 milliárd forintos nettó ár nem véletlen: az irányonként két forgalmi és egy leállósávos autópálya építőinek kilenc kilométer árterületen, illetve Natura 2000-es besorolású természetvédelmi területen, a Zagyva és a Tisza közé eső, „az útépítés szempontjából nagyon” kedvezőtlen talajviszonyok közepette kell dolgozniuk. Már a sztráda megfelelő teherbírású altalajának kialakítása is több mint 2,2 millió köbméternyi földmunkával jár, ennek költsége önmagában 12,5 milliárd forint. S azt még nem is említettük, hogy az új gyorsforgalmi úton 13 műtárgy, egy kétoldali komplex és egy kétoldali egyszerű pihenőhely, két csomópont, valamint kilenc különszintű keresztezés létesül.
A beruházás második, egy új Tisza-hidat magába foglaló, 2,3 kilométeres szakaszának munkáit az Acél-Híd Konzorcium nyerte el nettó 32,6 milliárd forintos ajánlatával. Senkit sem lephet meg, hogy a „talajviszonyok itt is nagyon speciálisak”, hiszen a sztráda nyomvonala a Tisza árterületén halad. Így megkerülhetetlen, hogy a kellő teherbírású altalaj kialakításához töltésalapozás szükséges. Aminek egyenes következménye, hogy egy 416 méter hosszú ártéri, egy 756méteres, a Tisza felett átívelő és egy kisebb hídból álló együttes létesül nettó 22,3 milliárd forintból.
Nem lesz olcsó a Tiszától Fegyvernekig vezető 13,2 kilométere sem. A feladatot a Strabag Általános Építő Kft. nyerte el nettó 31,5 milliárd forintos ajánlatával. A NIF közleménye alapján úgy tűnhet, az útépítőknek itt sem lesz könnyű dolguk. Hiszen a „Tisza és a Tisza holtágának közelsége miatt a talajviszonyok nagyon kedvezőtlenek az útépítés szempontjából, a jelentős belvíz miatt a földmunka és a vízelvezetés, valamint a víztelenítés a kivitelezési költség harmadát teszi ki, azaz közel 10 milliárd forintot”. Egyébként az útszakasz irányonként két forgalmi sávos lesz, elválasztó- és leállósávokkal. A beruházás keretében két csomópont, 11 műtárgy, 20 kilométer földút, öt kilométer országos közút, hat kilométer zajárnyékoló fal, illetve kétoldali tengelysúlymérő hely épül.
AzM4-es árától függetlenül a munkálatok papíron már megkezdődtek. A NIF legalábbis október 22-én mindhárom szakasz munkaterületét átadta a nyertes vállalkozóknak. Első körben az útépítők az előkészítő munkákkal foglalkoznak: elkészítik az építési ütemtervet, felmérik a szállítóútvonalak állapotát, előzetes környezetvédelmi monitoringot végeznek. Az érdemi munkálatok előreláthatólag novemberben próbacölöpözéssel, cserje- és bozótirtással, humuszolással, lőszermentesítéssel indulnak meg. Az ünnepélyes útavatás 2017 elejére várható.