Nem lesz kötelező a téli gumi, mégis drága lehet a hiánya

Többször tárgyalt az elmúlt időszakban a kormány képviselőivel a Magyar Gumiabroncs Szövetség (HTA), hogy Magyarországon is legyen ajánlott a téli abroncsok használata.

Többször tárgyalt az elmúlt időszakban a kormány képviselőivel a Magyar Gumiabroncs Szövetség (HTA), hogy immár Magyarországon is legyen ajánlott a téli abroncsok használata. Ezt legkorábban jövőre, azaz a következő, 2014–2015-ös szezonban vezethetik be – tájékoztatta lapunkat Morenth Péter, a szervezet ügyvezető elnöke. Még nem dőlt el, hogy ehhez a KRESZ szabályozásán vagy a biztosítási törvényeken kell változtatni.

A szövetség hangsúlyozottan ajánlásról beszél ugyan, vagyis nem köteleznék az autósokat a téli gumi megvásárlására, a gyakorlatban azonban ez mégis könnyen azt eredményezheti, hogy autósoknak invesztálniuk kell a hideg időben nagyobb tapadást biztosító szettbe.

Morenth Péter Németországot hozta fel példaként: ott nem kötelező a téli gumi használata, ám ha a sofőr karambolozik, és a rendőri intézkedés során kiderül, a balesetnek köze volt ahhoz, hogy nem az időjárásnak megfelelő gumit használt, akkor súlyos – egy garnitúra árát többszörösen meghaladó – büntetést szabnak ki rá. Ma Magyarországon az csak „városi legenda”, hogy ha valaki balesetet szenvedett vagy okozott, akkor az évszaknak nem megfelelő abroncshasználat miatt a biztosítója megtagadhatja a kártérítést – a későbbiekben azonban akár ilyen ajánlás sem elképzelhetetlen. A HTA ügyvezető elnöke szerint, ha a fővárosban az új taxis rendeletben a téli gumi használatát lehetett szabályozni, akkor alighanem általános szinten is lehet ilyen jellegű intézkedéseket hozni.

Szerinte a hazai szabályozás ódivatú, elmaradt az európai és a környező országokban alkalmazott megoldásoktól. Az összes szomszédos államban – Ausztriában, Szlovéniában, de még Romániában is – valamilyen módon kötelezővé tették már a hideg évszakokban a téli gumik használatát, ráadásul a hazai elvárásokat meghaladó normákkal. Sőt azt beszélik: valami készülődik Ukrajnában is ezzel kapcsolatban. A hazai regulák szerint a gumiabroncsok elfogadható profilmélysége téli és nyári változat esetében egyaránt 1,6 milliméter. Ilyen alacsony szint egyik európai országban sem elfogadható már, a nyári gumik esetében jellemzően három, míg a téli esetében négy milliméter az elvárás – sorolja Morenth Péter, min kellene még változtatni.

Kérdés, az új szabályozás hoz-e valódi változást. A szervezet most készít felmérést a helyzetről, eredmény a jövő év elejére várható. Jelenleg annyit lehet tudni, hogy a magyar autótulajdonos csupán pénzügyi problémaként tekint a plusz egy abroncsszettre, holott életeket menthet, ha megfelelő módon foglalkoznának a kérdéssel. Az ajánlott „címke” bevezetése javíthat a helyzeten, több figyelem irányulna a gondokra, és ez önmagában is vásárlásra ösztönözhet – véli a szövetség ügyvezető elnöke.

Pontos adatok nincsenek a hazai téligumi-forgalomról. A gyártók nem összesítik, hogy a kereskedők, gumiszerelők mekkora forgalmat bonyolítanak le, a saját hazai számaikat pedig nem szívesen teszik közzé – tette hozzá Urbán Péter, a Bridgestone Magyarország adminisztrációs igazgatója. Becslések szerint a magyar gumiabroncspiac – darabszámot tekintve – éves szinten három-öt százalék közötti mértékben zsugorodott az elmúlt évben. A Good Year szakemberei szerint egyébként a teljes forgalmon belül a nyári gumik aránya 60 százalék körüli, míg a téli 40 százalék alatt van. A négy évszakos gumik súlya mintegy négy százalék körüli. Itthon a gumiabroncs-vásárlóknak csak mintegy 50 százaléka vásárol téli garnitúrát, míg Ausztriában ez a mutató 90 százalék fölött van. Az sem kedvező tendencia – mondja Urbán Péter –, hogy míg Európában nőtt a prémiumszegmensbe sorolt abroncsok iránti kereslet az idén, addig nálunk egyre többen olyan, a nyugati országokból behozott gumikat vásárolnak, amelyek már használtak voltak, s nemegyszer több szezont is lehúztak.

Kormányzati felelőtlenség

Amikor a márciusi hóviharban 15 ezren kerültek járműveikkel a hó fogságába hosszú órákra a Nyugat-Dunántúlon, Pintér Sándor belügyminiszter egyebek mellett állampolgári felelőtlenséggel próbálta magyarázni a kialakult helyzetet. Példákat is említett a renitens viselkedésre, többek között azt: voltak, akik nyári gumival felszerelt kocsival keltek útra az ítéletidőben. Azt már mi tesszük hozzá: tetszettek volna kötelezővé tenni a téli gumit! Hóban, hidegben nyári abronccsal közlekedni kétségkívül óriási felelőtlenség, ám jelenleg nem szabálytalan. A baleset-megelőzéssel, közlekedésbiztonsággal foglalkozó szakértők hosszú évek óta hiába lobbiznak azért, hogy télen kötelező legyen a téli gumi használata. Ahogy a korábbi kabineteknél, úgy az Orbán-kormánynál is sokan, sokat lobbiztak ezért – eddig eredménytelenül. Persze nem az érvekkel van a gond, szinte mindenki belátja, hogy a téli abroncs zord időben tényleg életet menthet. A baj azzal van: a jó cél elérése jelentős politikai kockázatokkal, szavazatvesztéssel járna. Hiszen az autósokból már eddig is szinte mindent „kifacsartak”, amit lehetett, tucatnyi adót, díjat fizettetnek velük, így pedig – még saját érdekükre hivatkozva is – kockázatos lenne újabb több tízezres kiadásra kötelezni őket. Mindennek tükrében nem tűnnek megalapozatlannak azok a bírálatok: legalább olyan felelőtlenség hóban, fagyban nyári gumival útra kelni, mint politikai okokból elodázni egy olyan döntést, amellyel életeket lehetne megmenteni.

Nem lesz kötelező feltenni a téli gumit, de aki annak hiánya miatt okoz balesetet, ráfizethet
cicles are seen on a car equipped with special winter tires in Frankfurt, December 25 2010. Despite winter tires being mandatory in Germany since November many drivers are still using normal tires as snowfall is forecasted. REUTERS/Kai Pfaffenbach (GERMANY - Tags: TRANSPORT ENVIRONMENT)
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.