Nem lesz kötelező a téli gumi, mégis drága lehet a hiánya
Többször tárgyalt az elmúlt időszakban a kormány képviselőivel a Magyar Gumiabroncs Szövetség (HTA), hogy immár Magyarországon is legyen ajánlott a téli abroncsok használata. Ezt legkorábban jövőre, azaz a következő, 2014–2015-ös szezonban vezethetik be – tájékoztatta lapunkat Morenth Péter, a szervezet ügyvezető elnöke. Még nem dőlt el, hogy ehhez a KRESZ szabályozásán vagy a biztosítási törvényeken kell változtatni.
A szövetség hangsúlyozottan ajánlásról beszél ugyan, vagyis nem köteleznék az autósokat a téli gumi megvásárlására, a gyakorlatban azonban ez mégis könnyen azt eredményezheti, hogy autósoknak invesztálniuk kell a hideg időben nagyobb tapadást biztosító szettbe.
Morenth Péter Németországot hozta fel példaként: ott nem kötelező a téli gumi használata, ám ha a sofőr karambolozik, és a rendőri intézkedés során kiderül, a balesetnek köze volt ahhoz, hogy nem az időjárásnak megfelelő gumit használt, akkor súlyos – egy garnitúra árát többszörösen meghaladó – büntetést szabnak ki rá. Ma Magyarországon az csak „városi legenda”, hogy ha valaki balesetet szenvedett vagy okozott, akkor az évszaknak nem megfelelő abroncshasználat miatt a biztosítója megtagadhatja a kártérítést – a későbbiekben azonban akár ilyen ajánlás sem elképzelhetetlen. A HTA ügyvezető elnöke szerint, ha a fővárosban az új taxis rendeletben a téli gumi használatát lehetett szabályozni, akkor alighanem általános szinten is lehet ilyen jellegű intézkedéseket hozni.
Szerinte a hazai szabályozás ódivatú, elmaradt az európai és a környező országokban alkalmazott megoldásoktól. Az összes szomszédos államban – Ausztriában, Szlovéniában, de még Romániában is – valamilyen módon kötelezővé tették már a hideg évszakokban a téli gumik használatát, ráadásul a hazai elvárásokat meghaladó normákkal. Sőt azt beszélik: valami készülődik Ukrajnában is ezzel kapcsolatban. A hazai regulák szerint a gumiabroncsok elfogadható profilmélysége téli és nyári változat esetében egyaránt 1,6 milliméter. Ilyen alacsony szint egyik európai országban sem elfogadható már, a nyári gumik esetében jellemzően három, míg a téli esetében négy milliméter az elvárás – sorolja Morenth Péter, min kellene még változtatni.
Kérdés, az új szabályozás hoz-e valódi változást. A szervezet most készít felmérést a helyzetről, eredmény a jövő év elejére várható. Jelenleg annyit lehet tudni, hogy a magyar autótulajdonos csupán pénzügyi problémaként tekint a plusz egy abroncsszettre, holott életeket menthet, ha megfelelő módon foglalkoznának a kérdéssel. Az ajánlott „címke” bevezetése javíthat a helyzeten, több figyelem irányulna a gondokra, és ez önmagában is vásárlásra ösztönözhet – véli a szövetség ügyvezető elnöke.
Pontos adatok nincsenek a hazai téligumi-forgalomról. A gyártók nem összesítik, hogy a kereskedők, gumiszerelők mekkora forgalmat bonyolítanak le, a saját hazai számaikat pedig nem szívesen teszik közzé – tette hozzá Urbán Péter, a Bridgestone Magyarország adminisztrációs igazgatója. Becslések szerint a magyar gumiabroncspiac – darabszámot tekintve – éves szinten három-öt százalék közötti mértékben zsugorodott az elmúlt évben. A Good Year szakemberei szerint egyébként a teljes forgalmon belül a nyári gumik aránya 60 százalék körüli, míg a téli 40 százalék alatt van. A négy évszakos gumik súlya mintegy négy százalék körüli. Itthon a gumiabroncs-vásárlóknak csak mintegy 50 százaléka vásárol téli garnitúrát, míg Ausztriában ez a mutató 90 százalék fölött van. Az sem kedvező tendencia – mondja Urbán Péter –, hogy míg Európában nőtt a prémiumszegmensbe sorolt abroncsok iránti kereslet az idén, addig nálunk egyre többen olyan, a nyugati országokból behozott gumikat vásárolnak, amelyek már használtak voltak, s nemegyszer több szezont is lehúztak.
Kormányzati felelőtlenség
Amikor a márciusi hóviharban 15 ezren kerültek járműveikkel a hó fogságába hosszú órákra a Nyugat-Dunántúlon, Pintér Sándor belügyminiszter egyebek mellett állampolgári felelőtlenséggel próbálta magyarázni a kialakult helyzetet. Példákat is említett a renitens viselkedésre, többek között azt: voltak, akik nyári gumival felszerelt kocsival keltek útra az ítéletidőben. Azt már mi tesszük hozzá: tetszettek volna kötelezővé tenni a téli gumit! Hóban, hidegben nyári abronccsal közlekedni kétségkívül óriási felelőtlenség, ám jelenleg nem szabálytalan. A baleset-megelőzéssel, közlekedésbiztonsággal foglalkozó szakértők hosszú évek óta hiába lobbiznak azért, hogy télen kötelező legyen a téli gumi használata. Ahogy a korábbi kabineteknél, úgy az Orbán-kormánynál is sokan, sokat lobbiztak ezért – eddig eredménytelenül. Persze nem az érvekkel van a gond, szinte mindenki belátja, hogy a téli abroncs zord időben tényleg életet menthet. A baj azzal van: a jó cél elérése jelentős politikai kockázatokkal, szavazatvesztéssel járna. Hiszen az autósokból már eddig is szinte mindent „kifacsartak”, amit lehetett, tucatnyi adót, díjat fizettetnek velük, így pedig – még saját érdekükre hivatkozva is – kockázatos lenne újabb több tízezres kiadásra kötelezni őket. Mindennek tükrében nem tűnnek megalapozatlannak azok a bírálatok: legalább olyan felelőtlenség hóban, fagyban nyári gumival útra kelni, mint politikai okokból elodázni egy olyan döntést, amellyel életeket lehetne megmenteni.