Kínai megmentő a PSA konszernnél

Egyre mélyül a PSA Peugeot Citroën válsága: a francia autóipari konszern nem tudta függetleníteni magát az euró övezeti recesszió forgalomcsökkentő hatásaitól, és lassan felfutó autóipari megrendelésekből sem tud kellőképpen profitálni. Ezt mutatják a szerdán közzétett harmadik negyedéves eredmények.

A konszern árbevétele 3,7 százalékkal 12,1 milliárd euróra esett vissza, ezen belül a gépjárműgyártásból származó bevétel 5,6 százalékkal nyolcmilliárd euróra zsugorodott az egy évvel korábbihoz képest. Közleményében a cég az európai kereslet zuhanását jelöli meg a visszaesés fő okaként, s válaszul autógyártó kapacitásainak leépítéséről határozott.

A Citroën C3-ast gyártó Párizs melletti üzemre például lakat kerül, ennek és a további költségcsökkentések következményeként nyolcezren veszítik el állásukat. A dolgozók is megértették, hogy részt kell vállalniuk a társaság talpra állításában, ezért a szakszervezetek többségével sikerült megegyezni a bérek befagyasztásáról és a túlóradíjak csökkentéséről, azzal a feltétellel, hogy a vezetőség hosszú távon garantálja a foglalkoztatást, és új modellekkel szerez piacot a két patinás francia márkának.

A PSA vesztesége csak az első fél évben félmilliárd euró volt, és a további működéséhez rászorult a francia kormány 572 millió eurós életmentő beavatkozására, azaz kölcsönére. Az európai autópiac idei négyszázalékosra becsült szűkülése azonban további vagyonelemek értékesítésére kényszeríti a PSA-t. De ez is kevés lesz a túléléshez. Szakértők szerint tőkeerős befektetőre van szüksége a konszernnek, s a megmentő – mint például a svéd autógyártóknál – keletről érkezik. Igaz, a General Motors révén már van egy tekintélyes együttműködő partnere a PSA-nak, az amerikaiak tavaly hétszázalékos tulajdonrészt vásároltak a francia cégben, elsősorban azért, hogy közösen indítsanak fejlesztéseket, kihasználva az ezzel járó előnyöket.

A kapcsolat azonban nem lesz hosszú életű, a PSA tegnap hivatalosan is jelezte partnerének, hogy új alapokra –magyarul takaréklángra – kell helyezniük az együttműködést, ezért az attól remélt évi egymilliárd eurós megtakarítás is vágyálomnak tűnik. A GM, amely a Peugeot család után a második legnagyobb részvényes a PSA-ban, egyelőre nem kommentálta a fejleményeket. Az autók alapját képező egységes platformok kifejlesztése mellett a közös árubeszerzés és a szervizelés is megtakarításokkal járt volna, a tervek szerint 2018-ban már kétmilliárd eurót spórolhatott volna ezzel Amerika legnagyobb és Európa második számú autó gyártója.

A GM-mel kötött szövetségből a franciák kihátrálnának, és ennek egy oka van: találtak egy még jobb partnert, nevezetesen a kínai Dongfenget. Igaz, sokat nem kellett keresgélniük, hiszen a kínaiakkal három közös gyártóbázist működtetnek a világ immár legnagyobb felvevőpiacán. A megszellőztetett tervek szerint a francia állam és a Dongfeng hárommilliárd eurós, azaz húszszázalékos tőkeemelést hajtana végre a PSA-ban, egymással egyenlő arányban. Ez azonban nem kész tény, mivel a 25,5 százalékkal rendelkező Peugeot család megosztott a kérdésben, és nyilván nem szeretné átadni a kormányrudat a kínaiaknak.

Az állami tulajdonban lévő Dongfeng részéről Zhu Fushou ügyvezető igazgató óvatosan nyilatkozott, szerinte előbb alaposan meg kell vizsgálniuk, milyen előnyöket hoz számukra a tőkeemelés és a betársulás, de megfigyelők szerint ez csak elterelő hadművelet, mivel Kína külföldi cégfelvásárlásai elé Pekingből nem szokás akadályokat gördíteni. A PSA-nak a részvényárfolyam alapján számított piaci értéke jelenleg 3,83 milliárd euró. S ha betársulnak a kínaiak, akkor a GM-nek sem lesz maradása, hiszen az amerikaiak a SAIC kínai konszernben résztulajdonosok, vagyis a Dongfenggel való közösködés a PSA-ban hosszú távon nem tartható fenn, a Bloombergnek nyilatkozó elemzők szerint ez összeegyeztethetetlen lenne.

A bezárásra ítélt Párizs melletti gyár
A bezárásra ítélt Párizs melletti gyár
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.