Megelőztük Párizst és Londont
Az első helyen San Miguel de Allende, a Mexikó középső részén, a tengerszint fölött 1900 méterre található kisváros végzett, amely páratlan panorámájával, hegyi utcácskáival és nyugodt hangulatával ejtette rabul az utazók szívét. Budapest olyan városokat előzött meg a listán, mind Salzburg (a negyedik helyen végzett), Bécs (hetedik a listán), vagy éppen Prága, Krakkó, Párizs és Barcelona.
A turisztikával foglalkozókat nem lepte meg túlzottan a Condé Nast Traveler mostani értékelése. A magyar fővárost az utóbbi években elhalmozták dicséretekkel: 2011-ben Ucity Guides a világ tíz legszebb városa közé választotta be Budapestet, idén júniusban a Tripadvisor a legjobb ár-érték arányú utazási célpontnak kiáltotta ki, a Der Spiegel „kihagyhatatlannak” nevezte a budapesti fürdőket, illetve Budapestet Európa legjelentősebb fürdővárosának, míg a Travel and Leisure magazin 2011-ben a Gresham-palotában működő Four Seasons Hotelt találta világ hetedik legszebb szállodájának.
– Egy ilyen elismerésben az a legfontosabb, hogy hitelessé teszi mindazt, amit eddig mondtunk vagy ezután mondani fogunk Budapestről – mondja Maráczi Gábor, a Magyar Turizmus Zrt. stratégiai igazgatója. Szerinte a sikerben nagy szerepe lehet az olyan turistáknak, akik egy hajóút részeként, a Dunán érkeznek Budapestre (ez évente kétháromszázezer embert jelent), hiszen a folyóról nézve Budapest annyira egységes, lebilincselő látványt nyújt, márpedig az első élmény mindig meghatározó. A partra szálló utazó elérhető közelségben turisztikai programok rendkívül széles skálájával találkozik: Budapest egyszerre népszerű fürdőváros, nagy múltú, történelmi műemlékek sokaságát felvonultató emlékhely, és pezsgő multikulturális közeg.
Sokat szépült a belváros és komoly fejlődésen ment keresztül a fővárosi vendéglátás, elsősorban a gasztronómiai felhozatal vált igazán magas színvonalúvá – mondja Kormány Balázs, a Magyar Szállodaszövetség budapesti elnöke. Ráadásul a vendégek olyan minőségi szórakozóhelyeken tölthetik az időt, mint például az A38 Hajó, amely a Lonely Planet szavazásán lett a világ legjobb klubja 2012-ben. Budapest, mint turisztikai célpont azonban csak tavasztól őszig érdekes, a konferenciaturizmus híján a téli hónapok gyakorlatilag holtszezont jelentenek a fővárosi szállodák számára – figyelmeztet Kormány Balázs, aki egy komoly, fővárosi konferencia-központot feltétlenül szükségesnek tart, miként érzi a hiányát a budapesti központú minőségi légitársaságnak is.
– Ez nemcsak visszaigazolás, hatalmas lehetőség is a városnak. Gasztronómiai és vendéglátós forradalom zajlott le az elmúlt időszakban Budapesten, olyannyira, hogy jó és kreatív helyekből, szállodákból túlkínálat van a piacon. A Condé Nast Traveler-helyezés miatt Budapesten várhatóan megjelenő nagy tömegű igényes utazó helyrebillentheti a piacot. Sok helyet talán meg is menthet a bezárástól – véli Zsidai Zoltán Roy, a több budapesti éttermet és szórakozóhelyet üzemeltető Zsidai-csoport tulajdonosa. Mint mondja, eddig is érezhető volt, hogy jó a tartalom a városban, a hírét pedig inkább szóbeszéd útján vitték. Egy ilyen helyezés azonban újrarajzolja a helyünket a térképen, a tapasztalatok szerint komoly forgalmat generál. Az elmúlt időszakban a fapados járatokkal érkező, rendkívül vegyes – jó értelemben – összetételű turisták tömegét jól kiegészítheti az a magasabban kvalifikált réteg, amelyet az utazási magazin szavazása csábít az országba.
Mindebben a magyar bornak óriási szerepe van – véli Popovits Dávid, a Dobló borbár és a Macesz Huszár zsidó bisztró vezetője. A művészeti, a zenei és az ételkínálat mellett az új generációs magyar borok által zajlik ma egy olyan posztgasztró forradalom, amely miatt a három-négy napot itt töltők hazamennek és szuperlatívuszokban beszélnek a városról. Eddig is éreztük, hogy jók vagyunk, mert csak ennek köszönhető, hogy évről évre több külföldi jön vissza. Ez az elismerés azért is különösen értékes, mert a magyar bor hírét is messzebb tudja vinni az a közönség, akik e lista alapján veszik fel utazási listájukra Budapestet, mint bármilyen központilag szervezett marketing –mondja Popovits Dávid.