Éhkoppon a Sólyom

Komoly bajban van az új nemzeti légitársaságnak kikiáltott Sólyom Airways: nincs befektető, pénz híján pedig kétséges, hogy megszerzik-e a légi közlekedéshez szükséges engedélyeiket. Augusztus óta tudják, hogy baj van. Pontosabban, hogy pénz nincs. Nem is sikerült kifizetni 73 alkalmazottjuknak az október elején esedékes bért, s hogy ez mikor lesz lehetséges (információink szerint 40 millió forint körüli összegről van szó), arról nem bocsátkoztak jóslásokba.

– Augusztusban nyilvánvalóvá vált, hogy a befektető nem teljesít –ezt mondta tegnap az ATV Egyenes beszéd című műsorában Vágó József ügyvezető igazgató. A légitársaságnak készülő cég vezetőjéről tegnap délután még azt híresztelték, hogy rosszul lett és kórházba került, de beosztottjai alighanem megnyugodhattak a tévéműsort követően, beszéde alapján legalábbis mit sem vesztett korábbi lendületéből. Elmondta, hogy a Nemzeti Közlekedési Hatóság engedélyezési eljárása hátráltatta eddigi munkájukat, a késlekedések miatt pedig visszatáncolt a befektetőjük. A pénz lehívásának feltétele az AOC-engedély megszerzése volt - mondta Vágó József, igaz, üzlettársa, a Sólyom Holding vezetője, Lucsik János pedig arról beszélt, hogy a gépek lízingszerződésének aláírásakor lett volna esedékes az első teljesítés. A Sólyom vezetői egy ománi turisztikai vállalkozást és emirátusi pénzügyi befektetőben jelölték meg a finanszírozót. Az állítások közötti ellentmondást nem oldották fel, mindenesetre kiderült: a befektető, amellyel májusban állapodtak meg, visszatáncolt, s augusztusban már új befektető keresésébe fogtak. Jelenleg is többel tárgyalnak, Vágó József szerint a finanszírozásuk rendben van, Lucsik János viszont azt mondta, hogy tegnap is „járta a várost” annak érdekében, hogy előteremtse a bérfizetéshez szükséges pénzt.

Vágó és Lucsik is hangsúlyozta: a Sólyom-projekt nem állt le. Vannak megoldandó pénzügyi problémáik, ám a légitársaság indításának előkészítését tovább folytatják. Igaz, ma már nem olyan nagyra törőek a tervek. Vágó egy hete még vidéki és tengerentúli járatok indítását irányozta elő, korábban ötvengépes flottáról beszélt. Tulajdonostársa jóval óvatosabb volt tegnap. Ha nem ománi befektetőkkel, akkor magyarokkal, ha nem hat géppel, akkor kettővel, de folytatjuk – mondta Lucsik János. Az ATV-ben elmondta: két kifizetett repülőgépük van, ha megvannak az engedélyeik, akkor akár azzal a két géppel is el tudnak kezdeni repülni egy héten belül. Hogy honnan lesz utasuk, arra azt mondta, charterrel kezdenek. Hogy miből fizetik a lízingdíjat és a kerozinszámlát, ha a fizetésekre sincs pénzük, az a kérdés nem hangzott el, így egyelőre válasz sincs rá.

A Sólyom tulajdonosai július 24-i sajtótájékoztatójukon úgy vélték: néhány hét alatt meglesznek az engedélyeik, aztán indul a repülés. Elvégre május végén megkérvényezték azokat. Később kiderült, hogy az ekkor beadott kérvény alapján a hatóság nem látta kiadhatónak az engedélyt, s a júliusi sajtótájékoztató előtt pár nappal adták be a megfelelő kérelmeket. Vágó azt ígérte: augusztus végén, szeptember elején már repülni fognak. Amikor augusztus 18-án megérkezett az Álmos vezér nevű gépük, már szeptember közepi charter és október eleji menetrend szerinti indulást irányozott elő a vezető. A gép még aznap visszarepült a lízingcég bázisára, és azóta is ott van. A légialkalmassági bizonyítványa a mai napig nincs meg, a tervek szerint a hatósági emberek jövő hét elején utaznak ki.

A befektetők hátraarcát követően alighanem bízhattak a másik befektetővel való tárgyalásban (velük azonban máig nincs megállapodásuk, legalábbis Vágó az ATV-ben a tárgyalások jó haladásáról számolt be), hiszen 73 embert vettek fel a céghez. Lucsik elmondása szerint a projekt eddig 120 millió forintba került. Ő maga arra kérte munkatársait, hogy folytassák a munkát. Időközben lemondott a Sólyom Hungarian Airways Kft. egyik ügyvezetője, Hurtyák Róbert, a harmadik tulajdonostárs. Az érintett lapunknak megerősítette a lemondását. A cégpapírok szerint augusztus 21. óta töltötte be az ügyvezetői tisztet. A cég állományában azt sejtik: a tulajdonostársak között is ellentétek feszülnek, erre utal Hurtyák lemondása is.

Augusztus 18-án érkezett az első Sólyom-gép, majd vissza is tért a lízingcéghez. Azóta nem repült
Augusztus 18-án érkezett az első Sólyom-gép, majd vissza is tért a lízingcéghez. Azóta nem repült
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.