Szemfényvesztés: Kátyútrükk az utakon
Mindenki örülhet: az autósok, mert tavasszal félezer kilométerrel kevesebb úton lesznek veszélyben a burkolati hibák miatt, az állami közutas cég munkatársai pedig azért, mert munkaadójuk novemberben is megőrizheti fizetőképességét, és talán senki nem kerül az utcára.
A szemfényvesztés végrehajtása Völner Pálra maradt. Az infrastrukturális tárca államtitkára szűkebb pátriájában, a Komárom-Esztergom megyei Bokodon jelentette be, hogy az MK Zrt. „nagy felületű burkolatjavításokat tartalmazó országos” programot indít. Bizonyára merő véletlen az is, hogy a kivétel nélkül fideszes útügyi biztosok által felmért helyi igények „figyelembe vételével” rangsorolt „287 kritikus állapotú” útszakasz „összesen közel 530 kilométerén” éppen jövő tavaszig, tehát az országgyűlési választások idejére kell kifeszíteniük az útépítőknek az avatásokon használatos nemzetiszín szalagot. Azt pedig, hogy a számítások szerint az állami közútkezelőnek május és december vége között hozzávetőleg 28-35 milliárd forintnyi, az utakon kényszerűségből szerződés nélkül elvégzett munkát kellett és kell saját forrásaiból „kigazdálkodnia”, feltehetőleg nem szabad együtt említeni az új országos program 33 milliárd forintos keretösszegével.
A két összeg ugyanis annyira közel áll egymáshoz, hogy az újabb kormányzati mutatványt lélegzet-visszafojtva csodáló közönség soraiban még Völner Pál kezét sem kellene figyelni a trükk leleplezéséhez. E nélkül is simán kiderülne, hogy a hatalmas kormányzati áldozatvállalásként, példátlan nagyságú közútfejlesztési beruházás sorozatként emlegetett új program valójában semmivel sem több, mint az MK Zrt. munkája után járó költségvetési összeg egyszerű kifizetése. Annak a pénznek az átadása, ami nélkül a szakminisztérium saját belső használatú előrejelzései szerint a közútkezelő november 1-je után fizetésképtelenné válna.
A kormányzati „propaganda-úthengert” ezzel együtt alighanem az sem állítja meg, ha a turpisság kiderül. Nagy bejelentésekből, mondásokból a következő hónapokban sem lesz hiány. Amivel nincs is baj, hiszen tennivaló akad bőven, akár a közutakon is. Olyannyira, hogy a fideszes útügyi biztosok a közelgő hideg téli napokon mellőzhetik a kellemetlen helyszíni bejárásokat, elég csak rábökni a térképre, és már indulhatnak is a munkagépek. Hiszen az Országos Közúti Adatbank adatai szerint az országos közúthálózat állapota még jóindulattal sem nevezhető európainak.
A 33 milliárdból az első elköltését tegnap már be is jelentették. A legfrissebb Becsó Zsolt Nógrád megyei közgyűlési elnök, útügyi biztos volt, aki hét helyszínen összesen 15 kilométernyi út kátyúzását, illetve leaszfaltozását hirdette meg. Szerinte a Fidesz-kormány jobban teljesít, mert 7,1 milliárdot költött eddig a helyi utakra, szemben a szocialisták utolsó ciklusában kapott 5,5 milliárddal.
Az útfejlesztési roadshow-t Witzmann Mihály Somogy megyei útügyi biztos folytatja, míg Navracsics Tibor miniszterelnök-helyettes a 8-as főút fejlesztéséről, a hajmáskéri csomópont korszerűsítéséről ad tájékoztatást.
A 30 ezer kilométeres állami kézben lévő hálózaton az utolsó összesítéskor 1985 kilométernyi burkolat állapota kapott jó minősítést az útellenőröktől. Megfelelőnek kevesebb mint 1750, tűrhetőnek hétezer kilométer út burkolata bizonyult.
A nem megfelelő minősítést 3682 kilométer burkolat kapta meg, míg az egyértelműen rossz, bukásra okot adó osztályzatot 14 948 kilométer út érdemelte ki. Amiből, ha az MK Zrt. jól dolgozik, tavaszra is csak a programba vett 530 kilométer állapota javulhat.