Airbusra váltanak a japánok

A Boeing–787-es Dreamlinerjei sorozatos meghibásodásainak komoly szerepük lehetett abban, hogy a nagy rivális, a páneurópai Airbus végleg be tudott törni a japán piacra, amely évtizedeken át a Boeing felségterületének számított.

De ez már a múlt: hétfőn tokiói sajtótájékoztatóján jelentette be Fabrice Bregier Airbus-vezérigazgató, hogy a Japan Airlinesszal (JAL) 56 repülőgép leszállítására kötöttek szerződést. A széles törzsű A350-esek két változatából harmincegy darabot rendeltek a japánok, és további 25 leszállítására kötöttek ki opciós jogot összesen 9,5 milliárd dollár értékben. A gépek 2019-től állnak forgalomba.

Az üzlettel az Airbus eddigi 13 százalékos japán piaci részesedése húszszázalékosra nőtt, és sokat csökken a gépparkban jelenleg kimutatható 409-43-as amerikai fölény. A 43 Airbus a fapados légitársaságok kötelékébe tartozik. Bár a JAL elnöke, Yoshiharu Ueki cáfolta, hogy a váltásban a Dreamlinerek meghibásodásának köze lett volna, ez vélhetően nem több egy amerikaiaknak küldött udvarias gesztusnál.

A JAL flottájához tartozó Dreamlinereket az év elején hangárokba küldték, miután egyikükön megmagyarázhatatlan tűz ütött ki, míg a helyi rivális, a piacvezető All Nippon Airlines (ANA) gépeit a túlhevült lítium akkumulátorokhoz köthető tűzveszély miatt kellett ideiglenesen kivonni a forgalomból.

A vizsgálatok miatt a földön veszteglő Boeingek pótlása nem kevés pénzébe került mindkét légitársaságnak, rámutatva egyúttal arra, mennyire kiszolgáltatottá válik egy légitársaság, ha egyetlen repülőgyártó gépeiből állítja össze flottáját. Érzi ezt az ANA is, amely a közeljövőben közli, hogy flottafejlesztési terveiben kinek milyen szerepet szán. Iparági források szerint nála is sokat javultak az Airbus esélyei. Az Airbus egyébként hazai pályáján sem hagyja pihenni a Boeinget, hiszen szeptemberben vett fel egy 5,6 milliárd dolláros megrendelést negyven gépre a Delta Airlinestől, míg az American Airlines gépparkját immáron 260 európai repülő erősíti.

A két cégnek a japán piacért vívott harcában a Boeing helyzeti előnyt élvezett a második világháborús újjáépítésben játszott aktív szerepe és a magas helyi beszállítói arány miatt – mondta a Bloombergnek Shukor Yusof, a Standard & Poor’s szingapúri elemzője. Emlékeztetett arra, hogy a 787-esek vázfelépítése 35 százalékban japán cégek – Fuji, Mitsubishi, Kawasaki – munkáját dicséri. Ez részben magyarázza is, miért épp az ANA és a JAL volt a Dreamliner legelső megrendelője. A beszállítók fontosságát már az Airbus is felismerte, az ide szánt A350-esekben 12 százalékos lesz a japán részegységek aránya.

Fabrice Bregier és Yoshiharu Ueki az Airbus A350-es modell makettjével
Fabrice Bregier és Yoshiharu Ueki az Airbus A350-es modell makettjével
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.