Megharcolnak a nagy dohányért a trafikosok
Korábban a kormányközeli sajtó kormányzati forrásokra hivatkozva arról számolt be, hogy a trafiktörvény módosításával kitilthatják a 2500 négyzetméternél nagyobb üzletekből, illetve azok közeléből a nemzeti dohányboltokat. Emellett az iskolák mellé települt trafikoknak is költözniük kell. A héten viszont a Hvg.hu a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumból (NFM) származó értesüléseire hivatkozva arról számolt be, hogy a tárca nem tud ilyen irányú jogalkotási kezdeményezésről. Könnyen lehet, hogy az NFM tényleg kimaradt az egyeztetésekből: Giró-Szász András ugyanis azt is közölte, hogy a kormány Varga Mihály nemzetgazdasági minisztert bízta meg azzal, tegyen javaslatot a témában. Ez felveti annak a lehetőségét is, hogy a trafikok felügyelete elkerül a Németh Lászlóné vezette minisztériumtól.
A Népszabadság információja szerint a most kilátásba helyezett újabb törvénymódosítás mögött a trafikoknak a vártnál jóval gyengébb eredményessége miatt kirobbant konkurenciaharc áll. A trafikrendszer ugyanis a cigarettaforgalom drasztikus csökkenését, illetve a feketepiac felívelését hozta. Az adóhatóság adatai szerint júliusban még úgy is óriásit, csaknem 40 százalékot zuhant a dohányértékesítés, hogy július közepéig még a korábbi elárusítóhelyeken is lehetett cigarettát kapni. (A kormány jövőre további csökkenéssel számol, a jövő évi költségvetés tervezete szerint 2014-ben nyolc százalékkal kevesebb jövedéki adó folyik be a dohánytermékek után, mint idén.) Mint arról korábban már beszámoltunk: háromból mindössze egy trafik működik jól, a dohányboltok kétharmada csak vegetál. A remélttől elmaradó bevételek miatt elindult a bezárási hullám, például a dohánygyártó Continental-csoport egyik vezetője kapásból két tucat üzleténél volt kénytelen lehúzni a rolót.
Úgy tudni, a téma a kormánypártok visegrádi frakcióértekezletén is felmerült, és komoly indulatokat gerjesztett. Forrásaink szerint kormányközeli vállalkozói körök feszülnek egymásnak, megindult a harc a másik forgalmának megszerzéséért.
A Mészáros Lőrinc felcsúti polgármester testvére, illetve a felcsúti alpolgármester családi érdekeltségei működtetik az Auchan hipermarketekben kialakított trafikokat, melyek magas forgalmuk miatt a piac legjobbjai közé tartoznak. Ezzel szemben a trafiktörvény kialakításában segédkező, Lázár Jánossal, a Miniszterelnökséget vezető államtitkárral jó viszonyt ápoló Continentalhoz kötődő körnek nincsenek hipermarketes érdekeltségei, így ha az áruházak közeléből eltűnnének a trafikok, abból ez az érdekcsoport is profitálna.
A hír kapcsán megkeresett hipermarket láncoknál elmondták: a kormány részéről ezúttal sem vonták be őket a trafiktörvény tervezett módosításába. Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára szerint egy ilyen intézkedésnek „az égadta világon semmi köze a fiatalkorúak védelméhez”, ráadásul könnyen lehet, hogy uniós jogba ütközik a hipermarketekre, illetve a bevásárlóközpontokra vonatkozó trafiktilalom.