Az autókereskedők kínjai nem enyhülnek

A hazai autóértékesítési piac kísértetiesen hasonlít az építőiparra. Az egymást követő időszakok arról tanúskodnak, hogy minden bizakodás ellenére mindig van lejjebb.

A szomorú helyzetet a Gépjármű Márkakereskedők Szövetsége (Gémosz) harmadik alkalommal készített összeállítása mutatja be: ismét fogyott az autókereskedések száma, és több megyéből is eltűntek márkák, annak ellenére, hogy az elmúlt hónapokban növekedtek az eladások. 

A hazai autóértékesítési piac kísértetiesen hasonlít az építőiparra. Az egymást követő időszakok arról tanúskodnak, hogy minden bizakodás ellenére mindig van lejjebb. A szomorú helyzetet a Gépjármű Márkakereskedők Szövetsége (Gémosz) harmadik alkalommal készítet összeállítása mutatja be: ismét fogyott az autókereskedések száma, és több megyéből is eltűntek márkák, annak ellenére, hogy az elmúlt hónapokban növekedtek az eladások.

A JATO adatai szerint 2013 első felében 27,3 ezer új személygépkocsit és 848 kishaszonjárművet helyeztek forgalomba. Magyarországon a múlt hónapban 448 márkakereskedés működött, ami 4 százalékos zsugorodást jelent az elmúlt év ugyanezen időszakához képest. Ennél drasztikusabban, 13 százalékkal csökkent viszont a szalontulajdonosok száma; sokan ugyanis képtelenek voltak hitelüket törleszteni, és csődöt jelentettek – hangzott el az összeállítást bemutató sajtóbeszélgetésen.

Balogh Árpád, a Gémosz alelnöke elmondta, hogy a Magyarországon működő 32 márka többsége csak Budapesten vagy Pest megyében van jelen. A fővárosban 85 szalon működik, az országos átlag egyébként megyénként 19 kereskedés, ami egyben azt is jelenti, hogy a lakosság lefedettségében egyre nagyobb fehér foltok vannak. A legkevésbé ellátott Nógrád és Heves megye, ahol csak nyolc márka található. Hat éve még közel negyedmillió új autó kelt el a magyar piacon, ahol akkoriban ezernél több szalon működött.

Továbbra is csupán havi ezerre tehető a magánvásárlók száma, ami kiábrándítóan alacsony forgalom a lakosság számához képest. A kereskedőket sújtják a növekvő költségek, a feketegazdaság bővülése és a használtautó-importnál tapasztalható visszaélések. A Gémosz értékesítésekkel kapcsolatos tapasztalatai szerint 70 százalékos a készpénzes vásárlások aránya. A szakmai szervezet elnökségi tagja, Cseri József szerint nehéz tervezni, mert minimális a készletezés, ami rontja a rugalmas kiszolgálási lehetőségeket. Az sem segít a szalonok tulajdonosainak, hogy az iparűzési adó és a tranzakciós adó növekedett, miközben a jövedelmezőség folyamatosan csökken, így egyre több kereskedés működése veszteséges, ami további bezárásokat hozhat. A felmérésben a válaszadók zöme a feketegazdaság visszaszorítását tartja az érdekképviselet legfőbb feladatának.

A Gémosz részéről most abban bíznak, hogy a Magyar Nemzeti Bank (MNB) második növekedési hitelösztönző programja nyújthat segítséget, s a kereskedések így ki tudják váltani a jelentős terhet jelentő devizahiteleiket. Az összeállítás kérdéseire választ adók, mintegy 60 százaléka jelezte egyébként, hogy „belépett” az első programba, azonban a visszajelzések szerint a folyósítás lassú, az ügyintézés nehézkes, és többen rámutattak, hogy nem elégedettek a feltételekkel. Olyan válaszadó is akadt, aki nem kíván több terhet a nyakába venni, ezért nem élt a lehetőséggel. Gablini Gábor, a szervezet elnöke mindent egybevéve azonban igen pozitívnak értékelte az MNB-csomagot, amit az is jelez, hogy emelkedtek a kishaszonjármű-eladások augusztusban, és szeptemberben is számottevően nőtt a termelőeszköznek számító teherjármű-értékesítés.

 

Az egykor szebb napokat látott Suzuki Benkő szalonból mára csak torzó maradt
Az egykor szebb napokat látott Suzuki Benkő szalonból mára csak torzó maradt
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.