Valódi milliárdok virtuális erőszakból

Támadások kereszttüzében is hatalmas üzleti siker a GTA, amelynek ma jelenik meg az ötödik része.

Ma jelenik meg a világ egyik legnépszerűbb videojáték-sorozata, a Grand Theft Auto (GTA) új, ötödik része. A Playstation 3 és az Xbox 360 konzolon debütáló termékre a kiadó, a skót hátterű Rockstar elképesztő pénzeket költött.

A The Scotsman című lap összeállítása szerint a marketing- és a fejlesztési költségeket is figyelembe véve a GTA5 265 millió dollárba, vagyis közel 60 milliárd forintba került. Ezzel a játék már a hollywoodi régiókat ostromolja. Az amerikai „filmgyár” egyik legdrágább alkotásának tartott A Karib-tenger kalózai sorozat – A világ végén című epizódjára mintegy 300 millió dollárt fordított a Walt Disney Stúdió – igaz, ez csak a gyártási költség, a marketingpénzek ezen felül voltak. Ennek persze meg is lett az eredménye: a legfrissebb adatok szerint a GTA5 előrendelései globálisan már közelítik a 2,5 millió darabot, s ez a legjobbak közé helyezi a Rockstar újdonságát.

A kiadó és anyavállalata, a Take Two igencsak kiéheztette a rajongókat, hiszen a sorozat negyedik része öt évvel ezelőtt, éppen a gazdasági válság elmélyülése idején került a boltokba. A krízis kapcsán több elemzés taglalta, hogy a videojáték-ipar lehet a vékonyodó pénztárcák egyik nyertese, miután egy játék 60-70 dolláros ráfordítással viszonylag hosszú időre kínál szórakozást a vásárlónak. Arról lehet vitatkozni, hogy a jóslatok mennyire teljesültek, ám az tény, hogy a GTA negyedik részéből csaknem 26 millió darabot adtak el, amely az iparág legjobb teljesítményei között van.

A legenda szerint a játék alapötlete egy bugból, vagyis egy programhibából nőtte ki magát. Mikor az első rész munkái megkezdődtek, akkor már ugyan el volt döntve, hogy egy bűnöző lesz a kulcsfigura, ám a tesztek során a karakterrel szemben a rendőrök váratlanul igen durván léptek fel. A hírek szerint ez adta az ötletet, hogy mi lenne, ha így épülne fel az egész rendszer, s a bűnök halmozásával egyre durvább lenne a környezet – meséli a Népszabadságnak Folyó Gergely, a Gamekapocs.hu szerkesztője. Mindez izgalmas színt jelentett, mivel ez akkoriban, a kilencvenes évek közepén meglepő húzás volt.

Később, a technika fejlődésével a sorozat látványvilága is egyre részletesebb lett, bár a GTA sosem tartozott a lélegzetelállítóan szép grafikájú termékek közé. A játék népszerűségét – az alapszituáció mellett – alighanem inkább az alkotók által megfogalmazott éles társadalomkritika, illetve a sikerfilmekre utaló küldetések hozták meg. Mindezek mára odáig repítették a GTA-t, hogy a videojátékosok körében akkora kultusza lett, mint filmes területen a Star Wars sorozatnak – mondja Folyó Gergely.

Ennek megfelelően a világ számos részén, így itthon is – ami egyébként egy nagy sikerű játék megjelenésekor kötelező – „launch partyt”, amolyan megjelenésbulikat tartott a forgalmazó, s a türelmetlenek már ekkor átvehették rég vágyott játékukat. A felfokozott hangulatot érzi a Rockstar is, s jelezte is a napokban, hogy egy év alatt immár 25 millió példányt szeretne értékesíteni az újdonságából, amely csaknem megegyezik azzal, amennyit az előző részből öt év alatt adtak el.

Ám nem mindenki boldog a mai alkalom kapcsán. A játékra 1997-es első megjelenése óta támadások tömege zúdult. Ennek hátterében, aligha meglepő módon, annak erőszakossága áll.

A játékban egy sor bűncselekményt kell elkövetni: lopást, rablást, még gyilkosságot is. Éppen ezért nem is lehet, csak +18-as minősítéssel forgalomba hozni, ennek ellenére tinédzserek milliói teljesítik a küldetéseket, ami gyermekvédő csoportok céltáblájának közepére helyezi a Rockstart. A vállalatnak voltak is peres ügyei, amelyek például egyes részek szexjeleneteinek a bekapcsolását támadták. (Egyes módosításokkal ezeket az egyébként inaktív, nem elérhető jeleneteket el lehetett indítani.)

Akadt olyan is, amikor amerikai kisebbségek adtak hangot haragjuknak, miután véleményük szerint a GTA növelte a bevándorlókkal szembeni erőszakot. A kiadó emiatt megannyiszor kénytelen volt cenzúrázott változatokat a piacra dobni. A bírálatok és támadások ugyanakkor bizonyosan hozzájárultak ahhoz, hogy a játék hírneve mára szinte az egekbe szökött, s elemzők szerint minden alapja megvan annak, hogy a kiadó csak az ötödik részből egymilliárd dollárt zsebeljen be, amely, ha így lesz, busásan megtéríti a ráfordított forrásokat.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.