Tőzsdére megy a Twitter

Tőzsdére megy a Twitter, a globálisan több mint kétszázmillió felhasználót számláló mikroblog. Ezt a cég stílszerűen egy tweetben – vagyis 140 karakteres üzenet formájában – hozta a világ tudomására.

Persze ennél részletesebb tájékoztatást adott az amerikai tőzsdehatóság (SEC) számára, így feltehetően azt is közölte, hogy a Goldman Sachsot bízta meg a részvénykibocsátás megszervezésével. A tőkebevonás mértékéről és idejéről egyelőre nincs információ. A Twitter vezetőinek nem lesz egyszerű dolga meggyőzni a potenciális érdeklődőket arról, miért is érdemes betársulniuk a 2006-ban garázsvállalkozásként indult üzenetküldő szolgáltatóba – főként a Facebook tavaly májusi, kezdetben nagy sikert, majd méretes bukást eredményező kibocsátását követően.

A közösségiportál-üzemeltető azóta rendezte sorait, és árfolyama épp a napokban döntött rekordot. De lehetne említeni a kuponos vásárlásokat szervező Groupont vagy az internetes játékokat kínáló Zyngát, e cégek árfolyama is a felére zuhant fél évvel a sikeres tőzsdei bevezetés után. A Twitter érthetően el szeretné kerülni ezt az utat, s Dick Costolo vezérigazgatónak ez okozhatja majd a legtöbb gondot – jegyzi meg a Bloomberg, hozzátéve, hogy az internetgazdaság egyik legnépszerűbb feltörekvő cége nem mérhető a Facebookhoz.

A GSV Capital becslése szerint a Twitter értéke 10,5 milliárd dollár volt augusztusban, azaz májushoz képest öt százalékot gyarapodott. A Facebook értékét a tőzsdei bevezetése óta pontosan nyomon lehet követni, most éppen 109 milliárd dollárt ér a Zuckerberg-birodalom. A Twitter pénzügyi helyzetéről – magántársaság jellegéből fakadóan – nem sok adat ismert, s mivel a cég éves forgalma még egymilliárd dollár alatti, adatszolgáltatási kötelezettsége sem annyira szigorú, mint az igazi nagyvállalatoké. Mérlegét közvetlenül a tőzsdei kibocsátás előtt kell csak közzétennie.

Ingyenes internetes szolgáltatóként a Twitter is a hirdetési bevételekre van utalva, s ezen a téren meglehetősen jól teljesít, különösen 2010, az új stratégia bevezetése óta, amely megkönnyíti a hirdetők számára célközönségük közvetlen és egyszerű elérését. Az eMarketer piackutató becslései szerint az idén 583 millió dollárt kasszíroz a Twitter, de jövőre már 950 millióra ugorhat a hirdetési bevétele. A növekedés ütemére már felkaphatják a fejüket a befektetők, különösen ha hozzátesszük, hogy 2011-ben 139,5 milliós forgalomról indultak. Jó iránynak számít az is, hogy a bevételeinek immár több mint a fele a közvetlenül elérhető mobileszközökre küldött reklámüzenetekből származik.

A cég dinamikus fejlődésére felhasználói körének összetétele és a gyors gyarapodása is garanciát ad. A twitterezők között ezrével találhatók világsztárok és helyi celebek, akik több-kevesebb rendszerességgel közlik rajongóikkal vagy egyszerű követőikkel, hogy éppen mit csinálnak, mi foglalkoztatja őket. A Twittercounter.com adatai szerint Justin Bieber amerikai popénekesre kíváncsiak a legtöbben, 44,4 millióan. Őt 42,6 millióval Katy Perry énekes követi, s nem meglepő, hogy harmadik helyen is egy popikon, Lady Gaga áll, 40,1 millió rajongóval. De Barack Obama elnök üzeneteit is 36,5 millióan fogadják.

Telefonon jön a hirdetési bevétel
Telefonon jön a hirdetési bevétel
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.