Nem jött be az új iPhone

Ellentétes ívet ír le az amerikai gazdaság két nagyágyújának részvényárfolyama. Az Apple kurzusa eddig 7,6 százalékot zuhant a keddi iPhone premiert követő csalódottság miatt, míg a legnagyobb közösségi portál, a Facebook papírja a reklámbevételekből származó kimagasló nyereség miatt egy hónap alatt 22 százalékkal erősödött, ezzel a tavaly tőzsdére lépett vállalat kurzusa történelmi magasságba emelkedett.

Az Apple hagyományosan szeptemberre időzített készülék bemutatóján a külsőségekkel nem volt baj, az új telefonok tetszetősek, színesek, még ha tudásuk nem is éri el azt a szintet, amit előzőleg remélt tőlük a szakma és a nagyközönség. A csúcsmodell, az 5S még hagyján, főként a műanyag vázú, fapados5Cmodell árazása verte ki a biztosítékot. Az Egyesült Államokban kétéves hűségnyilatkozattal mindössze 99 dollárért megszerezhető okostelefon másutt éppen az ára miatt válhat versenyképtelenné. Amíg Amerikában a mobilszolgáltatók az új előfizetők megnyeréséért cserébe hajlandók a készülékvásárlás gáláns támogatására, Európában és Ázsiában jóval szerényebb ez a fajta dotáció. Hazai piacon a kártyafüggetlen 5C-t 549 dollárért kínálják, de ezzel az árszinttel az Apple nemzetközi porondon nem tud labdába rúgni kínai és dél-koreai versenytársaival szemben. Az IHS gazdaságkutató elemzése szerint kiviteltől függően a 350-400 dolláros sávban lenne az5Chelye, ha az Apple számára fontos szempont piaci részesedésének növelése. Aki az első okostelefonját akarja megvenni, elgondolkodhat azon, hogy a készülék tudása mennyire hitelesíti az árcédulára felírt összeget.

Az sem segíti az új iPhone-ok térnyerését, hogy elődeik továbbra is gyártásban maradnak és – az eddig gyakorlattól eltérően – nem csökkentik az árukat. Nem kis gondot jelent az sem, hogy az Apple máig nem tudott megegyezni a világ legnagyobb mobilszolgáltatójával, a China Mobile-lal a készülékei kínai forgalmazásáról.

Nem kis tétről van szó, hiszen az okostelefonok idén egymilliárd darabosra hízó piacán folyamatos az áresés. S ha az Apple erről nem is hajlandó tudomást venni, megteszik helyette a részvényesek, akik ennél sokkal innovatívabb termékeket várnak a cégtől. Az Apple tévé és az okosóra debütálása késik, talán a karácsonyi szezont megcélzó új iPad révén sikerül majd visszanyerni valamennyit az elillant bizalomból és persze az árfolyamveszteségből.

A Facebook részvényeseit ilyen gondok már nem gyötrik. Akik bíztak a cég sikerében, és nem váltak meg a tavaly májusi tőzsdei bevezetéskor 38 dolláros egységáron megszerzett pakettjüktől, s még a 18 dolláros poklot is megjárták, most már bőven a pénzüknél vannak, a 45 dollár fölé kúszó árfolyam tisztes nyereséget tartogat számukra. Amíg a Facebookra szabott okostelefon eddig melléfogásnak bizonyult, a mobil eszközökre küldött célzott hirdetések és más marketingeszközök kifejlesztése és bevetése váratlan és teljes sikert hozott.

Az okostelefonokra és a táblagépekre küldött reklámokból ma már az összbevétel 41 százaléka származik, az év elején még 30 százalékos volt ez az arány. A bővülés annak is köszönhető, hogy jelentősen egyszerűsödött a hirdetések feladása. Az egymilliárd Facebook-felhasz náló közül a hirdetők a számukra fontos célközönséget jóval olcsóbban és hatékonyabban érik el, mint más eszközök alkalmazásával. Ez a felismerés vezetett ahhoz, hogy a második negyedévben 53 százalékkal 1,81 milliárd dollárra nőjön a Facebook árbevétele. Ezzel párhuzamosan a nyereség elérte a 331 millió dollárt. A stratégia meghozta a sikert, leszerelte a kétkedőket, és az eredmények júliusi bejelentése óta hatvan százalékkal erősödött az árfolyam, s ezzel a cég piaci értéke ismét meghaladta a százmilliárd dollárt.

Az új 5S. A bemutató nem lett siker
Az új 5S. A bemutató nem lett siker
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.