Bizonytalan a Sólyom indulása
A hatóságot akkor kezdi kötni a kilencvennapos eljárási határidő, amikor az engedélyekhez szükséges dokumentumokat hiánytalanul beadta a társaság.
Az NKH szakemberei folyamatosan konzultálnak a Sólyom szakembereivel a szükséges engedélyek kiállítása érdekében. – Mindenkit segíteni akarunk, aki repülni szeretne –mondta Győri Gyula, azonban hozzátette: a társaság által folytatott külső kommunikáció sok esetben „előrehaladott volt” ahhoz képest, mint amit hivatalosan, a beadott papírokból tudtak a társaságról. Mint mondta, a légitársaságot finanszírozó befektetőkről a Sólyom által közölt részletek nincsenek teljesen összhangban a hatóság birtokában levő adatokkal.
Az ügy megértéséhez jó tudni: légitársaság alapításához sok engedély szükséges: a legfontosabb az AOC, vagyis az üzembentartási engedély, amelynek feltétele egy saját tulajdonban álló vagy lízingelt repülőgép. E gép járt augusztus 18-án Magyarországon, ám csak hat órát töltött itt. (A Sólyom Airways Kft. ügyvezetője, Vágó József augusztus 18-án azt mondta: a következő héten már próbarepüléseket végeznek, szeptember közepén pedig charterjárataikat indítják.) A gép és az üzembentartási engedély birtokában kaphat egy légitársaság működési engedélyt, ehhez a kérelemhez azonban több ezer oldalnyi szakmai dokumentumot kell csatolni angol nyelven, ahogy az AOC-hez is. A különböző engedélyek kiadására rendelkezésre álló kilencven nap akkor indul, amikor minden papírt beadott a légitársaság. Jelenleg azonban minden engedélykérelem hiánypótlásra szorul. Győri Gyula elnök még konkrét újságírói kérdésre sem akart jóslatokba bocsátkozni a tekintetben, mikor kaphat engedélyt a Sólyom.
A Sólyom Airways Kft. ügyvezetője a nyáron még szeptember közepére, majd október elejére ígérte a charter-, majd a menetrend szerinti repülés indulását. Kezdetben hat-, majd tizenkét gépes flottát ígért az állítólagos dubai és ománi befektetők által finanszírozott, magyar tulajdonban álló cég. Forrásaink szerint a cég már tett ajánlatot charterjáratok biztosítására, például az MKB-Veszprém szállítására a Bajnokok Ligája-mérkőzésre, az üzemelést azonban egyelőre nem kezdheti meg, s ez valószínűleg további hetekig így lesz – vélik az ügyet ismerő iparági szakértők.
Magyarországnak szüksége van egy újabb vagy akár két újabb légitársaságra, már csak azért is, mert például még mindig sok pilóta és utaskísérő van állás és munkalehetőség nélkül – mondta az NKH elnöke, hangsúlyozva, hogy légitársaság alapításához rendkívül sok invesztíció, szakértelem és elszántság szükséges. Egy Malév méretű flottával induló légitársaság indulásához és első idejének finanszírozásához mintegy 50-80 milliárdos tőke szükséges. Lapunk számításai szerint pedig a Sólyom által beharangozott hatgépes flotta havi működési költsége nyolcmillió euró körül alakul, vagyis az első fél évben 12-15 milliárd forintra van szüksége a társaságnak. Ekkora összeget kell biztosítania bankgarancia formájában vagy készpénzben a működési engedély kiadásához.
Persze kérdés, hány gépes flottára kértek működési engedélyt. Erről tájékozódtunk volna a cégnél, de lapzártánkig nem érkezett válasz. Ha ugyanis kevesebb géppel indulnának, jóval kevesebb pénzre van szükségük.
A beadandó dokumentáció szakértőink szerint nem másolható. Azt a használt géptípus, a tervezett útvonalhálózat és az üzleti modell alapján egyedileg kell elkészítenie a légitársaság szakembereinek, ami rengeteg időt és szakértelmet igényel.
– A légitársaságnak bizonyítania kell, hogy üzleti terve reális alapokon nyugszik, s a végrehajtásának jó időre előre megvannak a pénzügyi és műszaki feltételei – tette hozzá Farkas András elnökhelyettes. Elmondta: további két előzetes lajstromjel kijelölése történt meg, ez összesen három gépet jelent.
Lapunk kereste Vágó Józsefet is, hogy megtudjuk, mikor adják be hiánytalanul a dokumentumokat. Őt nem értük el, Hévizi Tamás kommunikációs igazgató pedig nem kívánt előrejelzésekbe bocsátkozni, mindössze annyit mondott: rendkívül jó az együttműködésük a hatósággal.