Energiaitallal készülnek az olimpiára

A japán Suntory Beverage & Food 2,11 milliárd dollárért megvásárolja a brit GlaxoSmithKline gyógyszergyártó energia- és üdítőital-üzletágát, benne a világhírű Lucozade és a Ribena márkákkal. Az ügyletet alig egy nappal azután jelentették be, hogy Tokió elnyerte a 2020-as olimpiai játékok rendezési jogát.

A Lucozade-et és a Ribenát áprilisban hirdette meg a GSK, megvásárlására kezdettől a Suntoryt tartották a legesélyesebbnek. A két márka Nagy-Britanniában rendkívül népszerű, de termékeik a feltörekvő országok piacain kevéssé ismertek, sok helyütt nem is forgalmazzák őket. Magyarországon bő egy évtizede megpróbálkoztak a Ribena gyümölcslevek árusításával, de hiába volt a termék kiváló, magas ára miatt kiszorult a boltok polcairól.

Japán második legnagyobb üdítőital-gyártója nincs szűkében a készpénznek, hiszen júniusi tokiói részvénykibocsátásával négymilliárd dollárt vont be a tőzsdéről, hogy terjeszkedési stratégiájához megfelelő anyagi hátteret biztosítson. A Suntory hazai piacbővítési lehetőségei korlátozottak, ezért néztek körül külföldön. Nem először: 2009-ben az Orangina Schweppes-ért több mint hárommilliárd dollárt fizettek, jelentősen megerősítve ezzel franciaországi és spanyolországi piaci pozícióit. A mostani felvásárlással elsősorban a brit piacot célozták meg.

A Lucozade és a Ribena termékeket nyolc évtizede gyártják, éves összesített forgalmuk azonban ma is csupán félmilliárd fontos, azaz 175 milliárd forintos. Ezt tekintetbe véve a Suntory aranyáron vásárolta meg őket. Elemzők ebből arra a következtetésre jutottak, hogy a Suntory vezetői túl sok pohár maguk gyártotta Yamazaki whiskyt hörpintettek fel, mielőtt ajánlatukat megtették. A GSK eredetileg aukción szeretett volna minél magasabb árat elérni az 1,5 milliárd dollárra taksált üdítőital-üzletágért, de a Suntory által felkínált 2,11 milliárdnál többet licitáláson sem lehetett volna elérni. Pedig tőkeerős érdeklődőben nem lett volna hiány, a Black stone, a Lion Capital, a Cinven, a CVC Capital Partners and KKR magántőke-társaságok is a potenciális kérők listáján voltak. A GSK számára azonban a pénz mellett az is fontos szempont volt, hogy szakmai befektetőhöz kerüljön a két patinás márka, s az is a japán ajánlat elfogadása mellett szólt, hogy vállalták a nyugat-angliai coleford-i üzem hétszáz dolgozójának továbbfoglalkoztatását – írja a Reuters.

A két főtermék
A két főtermék
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.