Trafikos albérlő kerestetik

A benzinkút-üzemeltetők folyamatosan tárgyalnak a koncessziós nyertesekkel. Eddig ugyan csak hálózatuk töredékére sikerült dohánykoncesszió-tulajdonosokat becsábítaniuk, de bizonyos feltételszint alá nem mennek.

A Mol új mobilszolgáltatással igyekszik a kieső bevételt pótolni, a Shellnél annak is örülnek, ha a tőszomszédságukban nyílik egy dohánybolt. Az OMV-nél viszonylag nagy az arány, a Lukoil pedig hallgat. A 360 magyarországi benzinkúttal rendelkező Mol 25 üzemeltető partnere nyert dohánykoncessziót – tájékoztatta lapunkat Szollár Domokos belföldi kommunikációs igazgató. A cég már a koncessziós pályázat kiírásakor meghirdette, hogy mintegy kétszáz, arra alkalmas töltőállomására keres engedéllyel rendelkező vállalkozókat.

Eddig több mint félszáz Mol-töltőállomáson nyílt nemzeti dohánybolt, és a társaság továbbra is várja a jelentkezőket országszerte. (Vagyis az elmúlt hónapok során közel harminc külsős partnert sikerült hálózatukhoz kapcsolni.) Az összes töltőállomáson található helyiséget a dohányboltokra vonatkozó előírások maradéktalan betartásával alakította ki a társaság. Így például a szabályoknak megfelelően a kétezer lakosnál nagyobb település területén lévő töltőállomásokon külön bejáraton és nem a Mol-shopon keresztül lehet bejutni a trafikba.

A dohányboltoknak mindenhol maguknak kell gondoskodniuk az eladókról. A Mol a koncessziós nyertesekkel hosszú távú megállapodást kíván kötni, amelyben a trafikosok fix vagy forgalomarányos bérleti díjat fizetnek – szögezte le. Azt, hogy a dohányárusítás mennyivel veti vissza bevételeiket, Szollár nem fejtette ki, de érzékeltette, hogy a shop forgalmának növelése érdekében is indíthattak új mobiltelefon-szolgáltatást Mol Mobile néven.

A 211 hazai Shell-kútból idáig 24-en kötöttek szerződést nemzeti dohánybolt létesítésére – tájékoztatta lapunkat Erényi Balázs, a Shell Hungary elnöke. Közülük egyetlen Shell-kutat üzemeltető vállalkozó nyert saját jogán dohányárusítási engedélyt, 23-an pedig hozzájuk szegődött koncessziós nyertesek: nekik bérbe adtak üzlethelyiséget vagy területet. Leszögezte, a szám még növekedhet, további mintegy tíz helyszín kapcsán folyamatosan zajlanak a tárgyalások a koncessziósokkal. Hogy a Shell és a jelentkezők milyen feltételeket szabnak, nem kívánta részletezni.

Ugyanakkor leszögezte, nincsenek kőbe vésett szabályok, minden az egyedi megállapodástól függ, amit nagymértékben befolyásolnak például a várható helyi keresleti viszonyok. Azt a feltételezésünket, hogy alapvetően a koncessziós nyertesek diktálhatnának, elvetette. Erényi a helyzetet úgy jellemezte, hogy nem tolonganak ugyan a koncessziós nyertesek, de a Shellnek sem kell könyörögnie a jelentkezőknek. Ha változó mértékben is, de mindenütt kérnek, és fizetnek területhasználati díjat a trafiktulajdonosok. Ez a díj közvetlenül a Shellhez folyik be.

Néhány olyan töltőállomásnál is sikerült a szabályoknak megfelelő kialakítású dohányboltot nyitni, ahol az előzetes várakozások szerint a hely ezt nem tette lehetővé, ám végül is találtak rá építészeti megoldást. Felhívta a figyelmet arra, hogy további körülbelül tíz helyszín esetében a töltőállomáshoz igen közel, de a Shelltől függetlenül nyílt nemzeti dohánybolt. Noha ezen vállalkozók bérleti díjat értelemszerűen nem nekik fizetnek, Erényi Balázs úgy fogalmazott: a jelenséget sem bánják, mert az szintúgy vevőik kényelmét szolgálja.

Augusztus közepéig 75 nemzeti dohánybolt nyílt az OMV több mint 170 magyarországi töltőállomásán – közölte Nagy Zsolt István, az OMV Hungária Kft. marketingigazgatója. A viszonylag magas szám – amely még tovább nőhet, ha újabb koncessziónyertesek jelentkeznek át az OMV által biztosított helyszínekre – annak köszönhető, hogy a magyar kisvállalkozások jól fogadták a cég feltételeit – fogalmazott Nagy Zsolt István. Mintegy húsz olyan vállalkozó nyert trafikkoncessziót, aki korábban is OMV-töltőállomást üzemeltetett, de ők sem a társaság alkalmazottai – szögezte le. (Vagyis 55 esetben sikerült külsős koncessziónyertest magukhoz csábítani.)

Tájékoztatása szerint a helyiségek kialakítása az OMV, míg az árukészlet feltöltése, a berendezés és a pénztárgép beszerzése a koncesszióbirtokos vállalkozó feladata. A működés megkezdése után a cég csak forgalomarányos bérleti díjat kap. Ez hosszú távon az OMV-nek is nyereséget eredményez, egyszersmind a vállalkozó számára sem jelent a működést veszélyeztető terhet. Az OMV célja, hogy a vásárlók minél több töltőállomásukon vásárolhassanak dohányárut.

A Lukoil 75 kútja közül hármon üzemel nemzeti dohánybolt – tudtuk meg a cégtől. Több információt – üzleti titokra való hivatkozással – nem osztottak meg lapunkkal.

Újabb drágulás jön szerdától

Szerdától négy forinttal drágul a benzin és héttel a gázolaj literje – tudtuk meg piaci forrásból. Számításunk szerint a benzin literjéért 437, a gázolajért 444 forintot kérhetnek átlagosan a kutaknál. Szerdán és csütörtökön a Brent kőolaj ára emelkedett, de péntekre már csökkent – sorolja az okokat a GKI Energiakutató. A Reuters adatai szerint a benzin ára az irányadó piacon átlagosan 2,1, a gázolajé 1,7 százalékkal nőtt. A forint 1,4 százalékkal gyengült a dollárhoz képest. A mostani emeléssel a benzin 13, a gázolaj pedig 16 forinttal kerül többe, mint három hete. A benzin márciusban, a gázolaj tavaly októberben volt utoljára ennyire drága. 

A Mol töltőállomásain eddig több mint félszáz ilyen drapériát helyezhettek ki
A Mol töltőállomásain eddig több mint félszáz ilyen drapériát helyezhettek ki FOTÓ: MÓRICZ SIMON
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.