Jogszerűtlen a nyugtaadás?
– A benyújtott PTGREG adatlapok alapján a NAV eddig már több mint 173 ezer üzembehelyezési kódot adott ki, amely alapján feltételezhető, hogy az érintett kör közel száz százalékban teljesítette a kötelezettségét – közölte a NAV. Vagyis a kereskedők igyekeztek határidőre teljesíteni az előírásokat, amihez hozzájárult az is, hogy sok szó esett a közelmúltban a mulasztás esetén várható szankcionálásról. Gyorsított a folyamaton az is, hogy a pénztárgépekhez igényelhető állami támogatást csak ennek a kódnak a birtokában lehet kérni, márpedig ettől az ötvenezer forinttól nyilván nem szeretnének elesni az érintettek.
A NAV becslései szerint a pénztárgépek több mint 85 százaléka kiskassza, azt azonban nem tudni, hogy mennyi közülük az olyan, amely nem tartalmaz elektronikus adómemóriát, s csak a kontrollszalag tárolja az adózási szempontból fontos adatokat. Pedig akik ilyen gépet használnak, azok ma csak kézi nyugtával vagy áfás számlával felelnek meg a vonatkozó törvényi előírásoknak, több ezer vállalkozás tehát ma már jogszerűtlenül működteti pénztárgépét.
A vonatkozó 25/2013-as számú miniszteri rendelet ugyanis világosan előírja, hogy augusztus 31-ét követően az elektronikus naplóval nem rendelkező pénztárgépek nem üzemeltethetők. Vagyis, hiába egy vonatkozó NAV-közlemény, amely ennek az ellenkezőjét állítja, a miniszteri rendelet világosan fogalmaz.
– Kézi nyugtával és áfás számlával lehet jogszerű bizonylatot kiállítani, ha szó szerint vesszük a jogszabályokat –véli Vámosi-Nagy Szabolcs adószakértő, az Ernst & Young partnere, hozzátéve, hogy kívánatos volna a NAV könnyítő szándékát jogi alapra helyezni, hiszen mindkét fél érdeke, hogy legálisan működtethető pénztárgépek legyenek a kereskedőknél addig is, míg teljesen le nem zajlik le az online átállás. A kézi nyugtát ugyanis senki nem ellenőrzi.
A mostani exlex jogi helyzet a vállalkozások mintegy 70 százalékát érintheti, így becsülte meg a kiskasszás vállalkozások arányát Pankucsi Zoltán, a Nemzetgazdasági Minisztérium adóügyekért felelős helyettes államtitkára egy korábbi nyilatkozatában. A helyettes államtitkárt kérdeztük erről a problémáról, válaszát várjuk. Az NGM eredeti szándékai szerint idén január, majd április 1. lett volna az átállás végső dátuma, de amikor egyértelművé vált, hogy a gépeknek még a tervezésére és az engedélyezésére sem elég az idő, nemhogy több százezer legyártására, módosítottak, majd könnyítettek a kereskedők kötelezettségein.
A legutolsó, még érvényben lévő határidő augusztus 31. volt, ám mivel még csak az elmúlt hetekben születtek meg a forgalmazási engedélyek, így a NAV és a minisztérium némi hezitálás után könnyített a feltételeken, s október elsejéig csak azt ellenőrzik, minden kereskedő megkérte-e a cseréhez szükséges kódot. A gépek megrendelését csak ezt követően kell igazolni. Arról továbbra sincsenek információk, mikorra szállítják le és helyezik üzembe ezeket. A választék nem túl széles, ugyanis három gyártó háromféle termékét lehet rendelni. A lengyel Novitus és az Ezlab egy-egy gépe, valamint egy koreai gyártmányú kassza érhető el több forgalmazónál, lényegében azonos áron.